Henkilötunnusuudistus keveni

13.11.2020

Valtiovarainministeriössä oli laadittu suomalaisten henkilötunnuksen uudistamisesta. Tarkoituksena oli se, että jokaisen suomalaisen henkilötunnus olisi muutettu vuoteen 2027 mennessä. Tästä olisi aiheutunut arvioiden mukaan miljardiluokan kustannukset suomalaisille yrityksille ja muille organisaatioille. Nyt muutosta kevennettiin niin, että ainoastaan tulevaisuudessa syntyvien lasten henkilötunnus on hivenen erilainen kuin nykyiset. Käytännössä se on nykyisen pituinen, mutta sisältää uusia merkkejä eikä enää paljasta sukupuolta. Tämä muutos on toteutettavissa hyvin kohtuullisin kustannuksin. Alun perin suunniteltu muutoskaan ei olisi ratkaissut henkilötunnuksen käytön suurinta ongelmaa – sitä, että henkilötunnuksen avulla voi esimerkiksi tehdä toisen nimissä osamaksukauppoja tai onkia toisen ihmisen tietoja. Tähän asiaan kaivataan edelleen ratkaisua. Paras tiedossa oleva ratkaisu on vahvan sähköisen tunnistamisen soveltaminen aina, kun henkilöllisyyttä ei voi todentaa paikan päällä.

YleisetUusimmat Artikkelit