Työhyvinvointi: näin pidät jaksamisesta huolta poikkeusoloissakin

Hyvinvoivana on kiva mennä töihin, vaikka työpiste sijaitsisi omassa kellarissa ja työkaverit olisivat etäyhteyden päässä. Hyvinvoiva työntekijä on kannattava myös työnantajalleen. Siksi työhyvinvointiin kannattaa satsata ja panostus näkyy myös viivan alla.
10.6.2020 Pippa Laukka Kuva Inka Soveri

Erilaiset vastoinkäymiset ja poikkeustilanteet vievät erityisen paljon energiaa ja sen vuoksi on tärkeä vaalia omaa jaksamistaan. Happinaamariesimerkki on paljon käytetty, mutta edelleen paikkansa pitävä. Kun itse voit hyvin, pystyt myös paremmin auttamaan muita.

Hyvinvoiva ihminen on myös kullanarvoinen työyhteisölleen. On tutkittu, että omilla valinnoilla ja elintavoilla on keskeinen merkitys terveyteemme. Vaikka ympäristö, geenit ja jopa sattuma vaikuttavat riskiimme sairastua, voimme silti parhaiten vaikuttaa omaan hyvinvointiimme päivittäisillä pienillä valinnoilla. Sillä on aidosti merkitystä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, miten syömme, nukumme ja liikumme. Säännöllinen ateriarytmi, lautasmallin mukaan syöminen, työajan tauottaminen ja kevyt liikuskelu työpäivänkin aikana tukevat sekä päiväaikaista jaksamista että laadukasta, palauttavaa yöunta.

Sujuvaa etätyötä

Aiemmin suurin osa meistä on tehnyt pääsääntöisesti töitä toimistoissa. Korona-epidemian aikana moni on alkanut tehdä töitä etänä tai ainakin osittain kotoa käsin. Etätyössä omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on erityisen tärkeää. Moni on joutunut huomaamaan, että askelia kertyy vain työpisteen ja jääkaapin välillä kulkiessa erityisen vähän, jos aktiivisuuteen ei kiinnitä erityisempää huomiota. Terveyden ja jaksamisen kannalta istuminen, liikkumattomuus ja päivärytmin katoaminen ovat vaarallinen yhdistelmä, joka voi tutkitun tiedon perusteella johtaa monien sairauksien syntyyn.

Korona-aika lisää myös monien henkistä kuormittuneisuutta epävarman taloudellisen tilanteen takia. Monelta menee työpaikka alta, yritykset ovat vaarassa kaatua ja tulevaisuus voi näyttää turvattomalta. Tilitoimistoissa tämä varmasti heijastuu myös asiakasrajapinnassa.

Oman mielen pitäminen virkeänä ja hyväntuulisena voi olla erityisen haastavaa, jos asiakkaat ovat ahdingossa ja aikataulut kaatuvat päälle. Tilanne on monelle tilitoimistotyöntekijälle uusi. Monelle tunnolliselle työntekijälle saattaa tarkkuutta vaativassa tilitoimistotyössä syntyä tunne, että on tarve laittaa itsensä ja oman hyvinvointinsa syrjään auttaakseen mahdollisimman tehokkaasti niitä asiakkaita, joiden hätä on kaikista suurin.

Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa omaan terveyteensä myös etätyössä. Omaan hyvinvointiinsa kannattaa kiinnittää huomiota ennakoimalla ja huolehtimalla työpisteensä viihtyvyydestä ja ergonomiasta.

Etätyössä on erityisen tärkeää pitää erillään työ- ja vapaa-aika ja rytmittää päivä, jotta totutut ja tutut elintavat säilyisivät muuttuneesta tilanteesta huolimatta. Jaksamisen kannalta kenties tärkein yksittäinen tekijä on työajan hallinta. On todettu, että liian suuri kuormitus työssä heijastuu yöunen laatuun. Niinpä työajan rytmittäminen ja koostaminen sopiviin palasiin korostuu entisestään, kun työskennellään kotioloissa. Vaatii myös itsekuria lopettaa työnteko ajoissa, kun töistä ei tarvitse kiirehtiä kotiin, viemään lapsia harrastuksiin eikä lähteä omiin vapaa-ajan rientoihinsa kodin ulkopuolelle.

Sosiaalinen media ja netti on pullollaan hyviä liikunta- ja ruokavaliovinkkejä ja treeniohjelmia poikkeusoloihin. Hyviä ideoita ja ohjeita kannattaa tutkia ja poimia niistä ne, jotka sopivat omaan elämäntilanteeseen, kuntotasoon ja tuntuvat itselle sopivilta ja innostavilta.

Myös etätyössä on mahdollista ylläpitää yhteisöllisyyttä ja hyvää työilmapiiriä

Kun työyhteisön jäsenet tulevat hyvin toimeen keskenään ja työskentelevät tehokkaasti yhteisten päämäärien edistämiseksi, työ antaa energiaa ja voimavaroja myös työn ulkopuoliseen elämään. Normaalioloissa on helppoa huikata työkaverille jostakin pienestä asiasta tai vaihtaa lyhyesti kuulumiset, mutta etäolosuhteissa tämä on jäänyt pois. Työyhteisöön voi syntyä sosiaalinen tyhjiö, jos yhteydenpidosta ei erikseen pidä huolta. Yhteydenpito tuo työyhteisöön sosiaalista liimaa, joka ylläpitää työyhteisön ilmapiiriä ja tuo potentiaalia jopa yrityksen tulostavoitteisiin. Niinpä etäolosuhteisiinkin kannattaa luoda uusi “huikkaamisen kulttuuri”, jossa työntekijät voivat vaihtaa ajatuksia matalalla kynnyksellä – asiasta ja joskus asian vierestäkin.

Vinkkejä työhyvinvoinnin ylläpitämiseen

• Pidä huolta, että saat riittävästi unta.
  • Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä ja
    varaa aikaa lounaalle.
  • Liiku työpäivän keskellä noin 90 minuutin välein,
    10 minuutin minivälitunnein. Päästä luovuus valloilleen,
    voit tehdä vaikka lankkuja tai muita lihaskuntotreenejä.
  • Kunnioita muiden työrauhaa. Sovi perheen kanssa pelisäännöt työnteosta.
  • Pidä vapaamuotoisia tapaamisia ja etäkahvihetkiä kollegoiden kanssa.
  • Muista, että paras tapa auttaa toista ihmistä on huolehtia itsestään!
Toimintamallit ja työkalutUusimmat Artikkelit