Löytyykö tilitoimistosi verkosta?

Miten saada potentiaaliset asiakkaat löytämään oman toimiston verkkosivu ja jopa jättämään tarjouspyyntö? Keräsimme vinkkejä toimiston verkkosivun löydettävyyden parantamiseen. Jos omassa toimistossa ei ole resursseja sivuston ylläpitämiseen tai hakukoneoptimointiin, voi tätä listausta käyttää hyväksi, kun teet tarjouspyyntöä verkkopalveluista.
4.6.2021 Samppa Haapio Kuva iStock

Nykypäivän B2B-trendejä:

• Yhteistyökumppania etsitään yhä enemmän digitaalisesti. Kun potentiaalinen asiakas etsii itselleen kumppania, hän todennäköisesti avaa monessa kohtaa ostoprosessia hakukoneen.
  • Yhteistyökumppania etsitään itsenäisesti ja etenkin pandemia-aikaan kotona omalta näytöltä.
  • Suuri osa asiakkaista on tehnyt jo ostopäätöksen, kun he ottavat yhteyttä.
  • Vaikka pilvipohjaiset palvelut ovat jo arkipäivää [JJ1] [HS2] , tilitoimisto­hauissa korostuu paikallisuus.
  • Hakukonehauissa korostuu paikallisuuden lisäksi se, kenelle palvelua haetaan. Hauissa erottuu esimerkiksi ”Tilitoimisto pienelle yritykselle”.

Verkkosivut ovat tekniikkalaji

Toimiston verkkosivujen löydettävyyteen voi vaikuttaa yksinkertaistaen sivuston teknisellä toteutuksella ja asiakkaiden hakuja vastaavilla sisällöillä. Sivut kannattaa teettää ammattilaisella, sillä esimerkiksi hidastelevat sivut jäävät kirjaimellisesti nopeampien jalkoihin. Huomioon otettavia asioita:

• Sivut latautuvat nopeasti, ja ne toimivat mobiililaitteissa.
  • Sivuston linkit ovat ehjiä, ja linkityksiä on paljon niin ulos sivustosta kuin sivuston eri sivujen välillä. Mikä tärkeintä, sinun sivustoosi on linkkejä ulkopuolelta.
  • Sivujen osoitteissa on asiakkaiden hakukoneissa käyttämät hakusana, kuten esimerkiksi ”tilitoimistox.fi/palvelut”.

Jos toimistossa on resursseja päivittää sivuja itse, näiden tarkistamisesta on hyvä aloittaa:

• Sivuston tekstisisällöt on optimoitu niin, että ne nousevat näkyviin, kun asiakas tekee hakuja hakukoneella. Tämä tarkoittaa sitä, että otsikko ja teksti sisältävät hakusanat ja teksti vastaa kysymykseen, joka haun tekijällä on mielessään. Hakutermejä, joilla omaa toimistoa arvelee haettavan, on aivan mahdollista miettiä itsekin (niitä voivat olla esimerkiksi omaan alaan liittyvät termit, maantieteellinen alue ja yrityksen palvelut), mutta hakusana-analyysi kannattaa ainakin kerran tehdä digimarkkinoinnin ammattilaisen kanssa. Hakusana-analyysillä selvitetään, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät tarjoamiasi palveluita hakukoneista. Kun hakusanat ovat selvillä, voit tehdä sivuillesi niitä vastaavia sisältöjä.
  • Hakutuloksissa näkyvät sivujen niin sanotut metakuvaukset, ja SEO title kannattaa kirjoittaa käsin ja sijoittaa niihin oikeat hakusanat.

Sisällöt kuntoon

• Taloushallintoalalla toimitaan luottamusbisneksessä, ja parhaimpia luottamuksen herättäjiä on varmasti asiantuntijuus. Hyvä idea on kerätä verkkosivuille asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta asiakaskokemuksia ja referenssejä. Luottamusta ja lähestyttävyyttä lisäävät työntekijöiden kuvat ja esittelyt.
  • On hyvä miettiä tapoja olla helposti lähestyttävä ja paikallinen, vaikka toimisto palvelisikin asiakkaita laajemmalla alueella. Tyypillinen hakukoneeseen kirjoitettava hakutermi on vaikkapa ”tilitoimisto Lahti kokemuksia”.
  • Palveluista tulee kertoa selkeästi, ja on hyvä käyttää myös epävirallisia tai maallikoiden käyttämiä termejä, sillä niillä haetaan paljon. Onko toimisto erikoistunut johonkin tiettyyn osa-alueeseen tai seutukuntaan, ja kenelle palvelut on suunnattu? Onko toimistolla käytössä uusi taloushallinnon ohjelmisto?
  • Hinnoittelua haetaan paljon, ja on hyvä miettiä tapoja kertoa hinnoista yksinkertaisesti. Palkkatiedot kiinnostavat monia yrityksiä, taustalla saattaa olla esimerkiksi pohdintaa ulkoistuksen ja oman kirjanpitäjän palkkauksen välillä.
  • Sivuilla on hyvä julkaista asiakkaita kiinnostavia ja hyödyttäviä artikkeleita, ohjeita ja vinkkejä. Vaikkapa tietopaketti alv-tilityksistä tai muistutus tärkeistä päivämääristä. Homman juju on se, että jokaisen artikkelin yhteydessä tavalla tai toisella kannustetaan toimintaan, esimerkiksi ruutuun ilmestyvän chat-ikkunan myötä. Yksi perinteinen tapa on tarjota hyödyllistä ladattavaa materiaalia yhteystietoja vastaan.
  • Asiantuntijuustietoutta lisää näkyminen LinkedInissä ja itselle luontevissa some-kanavissa, missä voi jakaa esimerkiksi uutisia ja mahdollisia blogipostauksia. Postaukset ja jaot, joista on oikeasti hyötyä asiakkaille, jättävät todennäköisesti muistijäljen ja houkuttelevat vierailemaan sivustolla.
  • Tee yhteydenotto helpoksi.

Rahalla saa näkyvyyttä

Verkkonäkyvyyttä voi myös ostaa, oli kyse sitten hakukonemarkkinoinnista, sosiaalisen median markkinoinnista tai vaikkapa verkkomainonnasta, jossa hyödynnetään mainosbannereita tai advertoriaaleja sopivissa julkaisuissa. Nyrkkisääntönä ostetun näkyvyyden kanssa on, että se kannattaa suunnitella ja toteuttaa osaavan kumppanin kanssa, jotta satsauksesta saa parhaan hyödyn irti.

Uutisvirtaa jäsenetuna

Sivuston ylläpito ja sisällöntuottaminen vaativat jossain määrin aktiivisuutta. Jos omat kädet eivät riitä, on hyvä muistaa, että Taloushallintoliitto tarjoaa tilitoimistoille ajankohtaisia uutisia omille asiakkailleen jaettavaksi sivulla yrittäjille.fi. Voit jakaa näitä vaikkapa uutiskirjeessä tai muokata omille sivuillesi uutisiksi.

Toimintamallit ja työkalutUusimmat Artikkelit