PHT-Erikoistumisohjelma: asiantuntevia luentoja ja vuorovaikusta

26.3.2019 Samppa Haapio

Kirjanpitäjä Katriina Korpi-Kyyny-Samulinen Kauhajoella toimivasta RS-Tili Ky:stä osallistuu paraikaa viime syyskuussa alkaneeseen PHT-koulutusohjelmaan. Hänen tavoitteenaan on osallistua ensi syyskuun PHT-tutkintoon.

Oman työn ohessa suoritettavaan kurssiin kuuluu 14 lähipäivää ja niihin valmistavia etätehtäviä. Opiskelun sovittaminen tilitoimistoarkeen on sujunut mutkattomasti.

– Lähipäivät olivat etukäteen tiedossa, joten olen pystynyt järjestämään työt ja sopimaan esimiehen kanssa hyvissä ajoin, Katriina Korpi-Kyyny-Samulinen kertoo.

RS-Tili Ky:ssä työskentelee toimitusjohtaja ja kaksi kirjanpitäjää. Muut ovat suorittaneet KLT-tutkinnon, ja nyt Korpi-Kyyny-Samulisella on tavoitteena PHT-tutkinto.

– Minä olen pääsääntöisesti tehnyt palkanlaskentaa, ja sen ammattitaidon ja asiantuntijuuden kartuttaminen koulutukseen kannustikin. Tavoitteena on pystyä palvelemaan asiakkaita paremmin.

Katriina Korpi-Kyyny-Samulinen tunnustautuu opiskelun ystäväksi.

– Opiskelu on itsensä kehittämistä, tietoa ei ole koskaan liikaa. Ala muuttuu ja tulee uusia säädöksiä, kuten esimerkiksi muuttuneet työsopimuslain säädökset. Tyypilliset kysymykset asiakkaalta liittyvätkin usein uusien työntekijöiden rekrytointiin: esimerkiksi mitä pitää ottaa huomioon työsopimusta tehdessä ja mitkä asiat vaikuttavat palkkaukseen. Joskus on syytä muistuttaa, että työehtosopimus pitää ottaa huomioon, vaikkei työntekijä kuuluisikaan liittoon.

Lähiopetusta ja kotiopiskelua yhdistävä kurssi on osoittautunut toimivaksi.

– Kun lähipäiviin on valmistauduttu kotitehtäviä tekemällä, on aihe tullut tutuksi. On voinut miettiä valmiiksi kysymyksiä, joita kysyä lähipäivänä ja näin päivästä on saanut enemmän irti.

Etätehtäviin kuluva aika on vaihdellut paljon.

– Esimerkiksi työsopimuslaki ja pykälien tulkinta oli varsin työlästä, toisaalta sitten työaikalakia käsittelevät tehtävät sisälsivät paljon laskentaa, ja ne sujuivat nopeammin.

Korpi-Kyyny-Samulinen suosittelee PHT-koulutusohjelmaa kaikille, ketkä ovat kiinnostuneet opiskelusta ja joilla on halua syventää ammattitaitoaan.

– Luennot ovat olleet asiantuntevia, mutta kursseilla ollaan oltu myös itse paljon äänessä. Keskustelu ja vuorovaikutus on auttanut tuomaan opittuja asioita käytäntöön. Ja en varmaan lähtisi PHT-tenttiin ilman valmentavaa koulutusta.

OsaaminenUusimmat Artikkelit