CTA Paikka

Pientoimittajilta vaaditaan nyt sähköistä tilaus-toimitusketjua – mikä ratkaisuksi?

Pientoimittajia patistellaan sähköiseen tilaus-toimitusketjuun, mutta vain murto-osalla on ollut resursseja liittymiseen.
21.3.2018 Janne Lyytikäinen, product director, Visma Solutions

Onko asiakkaasi saanut S-ryhmältä, Keskolta tai Wihurilta kirjeen, jossa häntä kehotetaan siirtymään sähköiseen tilaus-toimitusketjuun? Suomessa on tuhansia pientoimittajia, mutta vain murto-osa heistä pystyy sähköiseen tilaus-toimitusketjuun. Tämä johtuu siitä, että aikaisemmin siihen liittyminen on ollut suhteellisen kallista, ja näin ollen vain suurilla yrityksillä on ollut tähän mahdollisuus.

Pahin skenaario on, että pienet toimittajat tippuvat keskusliikkeiden toimittajien joukosta kokonaan, kun ne eivät pysty sopeutumaan vaadittuun toimintamalliin. Toivottavasti näin ei käy kenellekään, sillä mahdollisuus tilausketjun sähköistämiseen ja jopa automatisointiin on olemassa ja helposti saatavilla.

Sähköinen tilaus-toimitusketju on luonnollinen kehityssuunta

Pahimmillaan pienen toimittajan tilaus-toimitusketju voi toimia kolmessa eri järjestelmässä: tilaukset kirjataan yhteen, toimitus toiseen ja laskutus kolmanteen, eivätkä järjestelmät vaihda lainkaan tietoja keskenään. Keskusliikkeiden näkövinkkelistä manuaalisen tilausprosessin ylläpitäminen on tehotonta ja virhealtista. Se toimittaja, jolla on varmempi ja helpompi tilausketju saa luonnollisesti enemmän tilauksia. Kun pieni toimittaja siirtyy sähköiseen tilaus-toimitusketjuun, toimii se tismalleen samalla tavalla, kuin mikä tahansa suurikin toimittaja, eikä manuaalinen tilausketju ole enää este kilpailulle.

Prosessien tehostaminen onkin yksi keskeisimmistä asioista, joilla yritykset pystyvät jatkossa kasvamaan ja kehittymään. Sähköinen tilaus-toimitusketju on luonnollinen kehityssuunta ja selkeä jatkumo yritysten taloushallinnon digitalisoinnille.

Markkinoilla on työkaluja myös pienille toimittajille

Visma Solutions Oy:n työkalu MaventaEDI tarjoaa myös pienille yrityksille mahdollisuuden toimia sähköisesti keskusliikkeiden kanssa ja siten pysyä kilpailussa mukana. Maventa EDIä on helppo käyttää kiinteänä osana tilaus-, toimitus- ja laskutusprosessia ja sen avulla keskusvarastoilta ja myymälöistä voidaan lähettää tilausviesti sähköisenä suoraan toimittajalle. Tilaus, toimitus ja laskutus tapahtuu keskusliikkeestä saaduilla tiedoilla. MaventaEDI on Netvisorissa osana perustoiminnallisuutta. Käyttöönotto on hyvin yksinkertaista ja se tapahtuu muutamalla klikkauksella.

Työkalun avulla myös pienet toimijat saavat automaattisesti tilaukset keskusliikkeiltä samaan järjestelmään, jossa heillä on jo kirjanpito ja laskutus. Järjestelmän avulla myös tilitoimisto näkee yrityksen tilauskannan ja pystyy siten toimimaan entistä syvemmin asiantuntijana asiakkaalleen. Tämä on myös tilitoimistoille yksi uusi väylä digitaalisten taloushallinnon palveluiden kehittämiseen. Tilitoimistojen kirjanpitäjät ovat avainasemassa siinä, miten asiakkaan prosessit kehittyvät.

Mikä on EDI?

EDI (Electronic Data Interchange) on standardoitu tekniikka, jota käytetään varsinkin kaupan, tukkukaupan, teollisuuden ja kuljetusalan organisaatioiden välisten tietojärjestelmien kommunikointiin. Tätä standardia käytetään erityisesti yritysten välisessä kaupankäynnissä esimerkiksi hinnastojen, varastosaldojen päivitysten, tilausten ja tilausvahvistuksien välittämiseen ja tietojen vaihtoon. EDI:stä käytetään Suomessa myös nimitystä organisaatioiden välinen tiedonsiirto OVT.

Teknologia ja ohjelmistotUusimmat Artikkelit
Katso kaikki

Haluatko kuulla lisää liiton jäsenyydestä?

Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä.

  • tai