Tilitoimistojen kokemuksia ohjelmistorobotiikasta
Oli aikamoinen onnistumisen elämys nähdä, kun itse koodaamani robotti meni nettiin hakemaan Y-tunnuksella yritysten tiedot, vertaili kahta eri Excel-taulukkoa ja lähetti kyselyn tulokset sähköpostiini”, kertoo kurssille osallistunut toimitusjohtaja Salla Sergelius Tili-Avekki Oy:sta.
– Olin ajatellut osallistua kurssille jo aiemmin, mutta se oli silloin jo täynnä. Nyt olin ajoissa liikkeellä ja ehdin mukaan, Sergelius sanoo.
Ohjelmistorobotiikka on nyt aihe, joka kiinnostaa taloushallinnon ammattilaisia.
Kahdesta erillisestä opintopäivästä ja etätehtävistä koostunut ohjelmistorobotiikan kurssi vahvisti Sergeliuksen näkemyksiä siitä, että ohjelmistorobotiikka tulee työelämään ja tilitoimistojen arkeen ripeämmin kuin on ennakoitu.
Jo nyt monet tilitoimistot käyttävät sähköisen taloushallinnon ohjelmistoja, joissa on ohjelmistorobotiikkaa hyödyntäviä ominaisuuksia.
ohjelmistorobotiikka tulee työelämään ja tilitoimistojen arkeen ripeämmin kuin on ennakoitu.
Robotit lisäävät tuottavuutta
– Kurssi selkeytti käsityksiäni siitä, millaisia rutiineja tai prosesseja robotin avulla voisi tehostaa tilitoimistossa. Tarkkuutta vaativissa tehtävissä robotti on tehokas, sillä se pystyy käsittelemään nopeasti ja virheettömästi suuria tietomassoja, esimerkiksi vertailemaan lukuja eri Excel-taulukoissa, Sergelius sanoo.
Hänen mielestään kurssin parhainta antia olikin harjoitella, miten robotteja voi kouluttaa tekemään eri tehtäviä.
Kuudetta vuotta Tili-Avekki Oy:ssä työskentelevä Sergelius uskoo, että tilitoimistossa tullaan hyödyntämään ohjelmistorobotiikan mahdollisuuksia jo lähiaikoina.
– Olemme teknologisesti edelläkävijätoimiston maineessa ja asiakkaamme ovat myös kiinnostuneita, miten yhteisiä prosesseja voidaan tehostaa ja luoda tuottavampaa toimintaa, hän sanoo.
Turun seudulla sijaitseva Tili-Avekki Oy on 13 hengen toimisto, jolla on jo 30 vuoden historia. Sen asiakaskunnassa on yrittäjiä ja yrityksiä laidasta laitaan sekä lukuisia kiinteistöyhtiöitä, yhdistyksiä ja säätiöitä.
Suuri mahdollisuus luoda lisäarvoa asiakkaille
Kauhajokelaisen Tili-Center Nurmela Ky:n toimitusjohtaja Sirpa Nurmela pitää ohjelmistorobotiikkaa suurena mahdollisuutena räätälöidä palveluja entistä asiakaskohtaisemmiksi ja vapauttaa työaikaa asiakkaille enemmän lisäarvoa tuottavaan asiakaspalveluun.
– Kun näitä mahdollisia robotiikan hyödyntämiskohteita oli etukäteen pohtinut, antoi kurssi todella paljon eväitä reppuun. Tärkeää on hahmottaa, miten merkittävästä kehittämiskohteesta on kyse ja kuinka paljon nykyinen toimintatapa sitoo henkilöresursseja. Ihan pieniin asioihin ei ole järkevää lähteä rakentamaan robottia, mutta mitä suuremmista toistomääristä ja henkilötyövuosista on kyse, sitä herkullisempaa on lähteä toteuttamaan nämä työprosessit robotiikan avulla, hän sanoo.
Oma robotti jo työn alla
Tili-Center Nurmela Ky:ssä kirjanpitäjänä työskentelevä Riku Nurmela lähti kurssille silkasta uteliaisuudesta, mutta oli yllättynyt, miten moniin asioihin ohjelmistorobotiikka avaa mahdollisuuksia.
– Kehittyneillä ohjelmilla robotin rakentaminen on todella hauskaa ja mielenkiintoista. Koodaustaidoista ei tietenkään ole haittaa, mutta ilmankin pärjää hyvin pitkälle. Kurssilla rohkaistiin mukavasti meitä vasta-alkajia. Google on koodarin paras kaveri eli aina on jossain päin maailmaa tyyppi, joka on ratkaissut pähkäilemäsi ongelman, Riku sanoo.
Nurmeloiden tilitoimistossa on jo ensimmäinen robotti työn alla.
– Tärkeintä on tietää, mitä haluaa robotisoida ja miettiä, onko se järkevää. Mielessäni kytee jo muutama ajatus, mitä haluaisin lähteä kehittelemään sitten kun robotiikkaan saadaan yhdistettyä tekoälyä nykyistä enemmän, Sirpa innostuu ja kertoo hurahtaneensa ihan totaalisesti aiheeseen.
Tili-Center Ky:ssä on viisi työntekijää ja se on palvellut monipuolisesti jo yli 30 vuotta asiakkaita laajemmin Etelä-Pohjanmaan alueelta aina Lappiin asti. Lisäksi sillä on useita asiakkaita pääkaupunkiseudulla sekä kolmesta eri maasta ulkomaisia yhteisöjä, joilla on sivuliike Suomessa.