Muutoksia Taloushallintoliiton jäsenkriteereihin ehdotettu

Taloushallintoliiton jäsenkokouksessa käsiteltiin yhdistyksen sääntöjen uudistamista, mutta muutos vaatii vielä yhden jäsenkokouksen.
18.11.2019 Taloushallintoliitto

Lokakuussa pidetyssä Taloushallintoliiton jäsenkokouksessa käsiteltiin yhdistyksen sääntöjen uudistamista. Jäsenkokous hyväksyi ehdotetut sääntömuutokset, mutta sääntöjen voimaan astuminen vaatii vielä toisen jäsenkokouksen hyväksynnän.

Sääntöjä ehdotetaan uudistettavan siksi, että ne vastaisivat paremmin Taloushallintoliiton nykyistä toimintaa, ja liitolla olisi entistä paremmat mahdollisuudet tukea muuttuvaa taloushallintoalaa sekä taloushallinnon ammattilaisia myös tulevaisuudessa.

Suurimmat muutosehdotukset koskevat jäsenkriteerejä

Ehdotuksessa Taloushallintoliiton tarkoitusta ja jäsenkriteerejä täsmennetään siten, että liitolla olisi mahdollisuus edustaa laajempaa joukkoa taloushallintopalveluita tarjoavia yrityksiä ja yhteisöjä. Ehdotuksessa mahdollistettaisiin esimerkiksi yritysten omien keskitettyjen talous- ja palkkahallinnon palvelukeskusten liittyminen Taloushallintoliittoon.

Jäseneksi voisi ehdotuksen mukaan jatkossa hakea myös yritys tai yhteisö, jonka vastuuhenkilöllä on jokin muu tuotettuun palvelun soveltuva ja alalla yleisesti tunnustettu asiantuntijatutkinto, kuin KLT. Näin ollen esimerkiksi PHT-pätevyys olisi hyväksyttävä tutkinto siinä tapauksessa, kun hakija on palkkahallinnon palveluihin erikoistunut yritys. Hallitus voisi halutessaan hyväksyä jäseneksi myös yrityksen tai yhteisön, jonka vastuuhenkilöllä on tilintarkastajan tutkinto.

Myös kahden vuoden vaatimus toiminnalle poistetaan jäseneksi hakeutuvalta. Kokenut KLT-kirjanpitäjä voisi hakea yritykselleen jäsenyyttä heti tilitoimiston perustettuaan, kunhan muut jäsenvaatimukset kuten vakavaraisuus täyttyvät.

PoiminnatUusimmat Artikkelit