Kuitti kaikille vai sitä pyytävälle – KHO:lta ratkaisu

23.5.2017

Korkeimman hallinto-oikeuden tuoreen ratkaisun (KHO:2017:37) mukaan yritykselle ei voitu määrätä laiminlyöntimaksua, kun se ei ollut tulostanut kaikkia asiakkaita varten kuittia. Kuitti oli tulostettu ainoastaan niille, jotka halusivat ottaa sen vastaan. Aluehallintoviraston mukaan kuitti olisi pitänyt tulostaa kaikissa tilanteissa ja tiedustella vasta sen jälkeen, ottaako asiakas sen vastaan vai ei. Hallinto-oikeuden mukaan puolestaan kuittilain 4 §:stä ei selvästi ilmene, että kuitti olisi tulostettava ennen kuin sitä tarjotaan asiakkaalle. Hallinto-oikeuden mukaan aluehallintovirasto ei ole voinut määrätä A Oy:lle laiminlyöntimaksua sillä perusteella, ettei kuittia ollut tulostettu. Oikeuden mukaan sekä elinkeinonharjoittajalle asetettava velvollisuus että hallinnollisen seuraamuksen määrääminen edellyttää täsmällistä ja tarkkarajaista säännöstä. KHO pysytti hallinto-oikeuden tekemän päätöksen ja sen perustelut. 

Myös Verohallinnon ohjeessa todetaan, että kuittia on tarjottava asiakkaalle automaattisesti. KHO:n tuore ratkaisu edellyttää nyt myös Verohallinnon ohjeen päivittämistä.

PoiminnatUusimmat Artikkelit
Katso kaikki

Haluatko kuulla lisää liiton jäsenyydestä?

Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä.

  • tai