Digitalous 2025 -hanke vauhdittaa digitalisaatiota Etelä-Karjalassa

19.10.2016 Leena Tynninen, Marianne Viinikainen

Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Saimaan ammattikorkeakoulun yhteinen pioneerihanke Digitalous 2025 käynnistyi syyskuussa. Hankkeessa luodaan ja käynnistetään digitaalisen taloushallinnon täydennysopinnot tilitoimistoille ja muille taloushallinnon parissa työskenteleville. Opinnot keskittyvät kahdelle osaamisalueelle: digitaalisiin liiketoiminta- ja palveluprosesseihin sekä analytiikkaan. Näiden kehittäjille on tällä hetkellä työelämässä suuri tarve.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tilitoimistojen ja asiakasyritysten kanssa työstetään digiprosesseihin ja analytiikkaan liittyviä kehittämiskohteita yhdessä opiskelijoiden ja asiantuntijaopettajien kanssa. Kehittämistiimissä yhdistyy kauppatieteiden maisterin, tuotantotalouden diplomi-insinöörin ja tradenomin osaamisprofiilit. Toisessa vaiheessa näiden pohjalta kehitetään ajasta ja paikasta riippumattomat opintojaksot sekä rakennetaan Etelä-Karjalan talousalan osaamisverkostoa alueellisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Lopuksi järjestetään hankkeen päätöstapahtumana kansainvälinen talousalan seminaari ”Digital Accounting 2025” kokemuksien ja käytäntöjen levittämiseksi.

Hankkeessa on mukana yhdeksän Etelä-Karjalan alueella toimivaa tilitoimistoa sekä näiden 18 asiakasyritystä. Lisäksi mukana on alueellisina yhteistyökumppaneina Etelä-Karjalan Ekonomit ry, Saimaan tradenomit ry, Etelä-Karjalan kauppakamari, Etelä-Karjalan Yrittäjät ry, Wirma Lappeenranta Oy ja Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy. Taloushallintoliitto toimii hankkeessa valtakunnallisena kumppanina.
Kaksivuotinen hanke on Euroopan sosiaalirahaston ja oppilaitosten rahoittama.

Leena Tynninen
Digitalous 2025-hankepäällikkö,