Uusia toiminnallisuuksia odotellaan suomi.fi-valtuuksiin

12.1.2020
Eija Männistö
Eija Männistö henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

Väestörekisterikeskus (VRK) hallinnoi ja kehittää suomi.fi-valtuuksia. Puuttuvien toiminnallisuuksien odotetaan tulevan käyttöön alkuvuoden 2020 aikana, jotta esimerkiksi tulorekisteri-ilmoittamisessa voidaan siirtyä Katsoista suomi.fi-valtuuksiin sellaisissakin tilanteissa, joissa vielä on käytettävä Katso-valtuuksia. Julkaisuun tulossa olevia toiminnallisuuksia:

• Yhdistysten osalta odotetaan PRH:n yhdistysrekisterin kehityshankkeen etenemistä. Y-tunnukset niillekin yhdistyksille, joilla sitä ei vielä aiemmin ollut, annettiin loppuvuodesta 2019. Yhdistysten tulee hoitaa ajantasaiset tiedot PRH:n yhdistysrekisteriin, josta nimenkirjoitusoikeus tarkastetaan.
  • Ulkomaisten henkilöiden tunnistusratkaisuun VRK kehittää palvelun, jossa ulkomaiselle henkilölle luodaan sähköisen tunnistamisen väline. Tunnisteen rekisteröintiin tarvitaan kännykkäkamera ja etäluettava passi, tunnistamisväline tulee matkapuhelimeen.
  • Useamman nimenkirjoittajan tilanteissa jatkossa hallituksen jäsen vaihtaa itsensä yritysrooliin, jolloin järjestelmä tarkastaa nimenkirjoituslausekkeen. Tämän jälkeen hallituksen jäsen antaa valtuutuksen, ja kun myös muilta jäseniltä on saatu tarvittavat vahvistukset, astuu valtuus voimaan.
  • Lisäksi niin sanottu virkailijatoiminto, joka julkaistaan myös alkuvuodesta, mahdollistaa valtuutuksen luomisen Verohallinnon toimipisteessä sellaisille toimijoille, joilla se ei muuten ole mahdollista tilanteissa, joissa nimenkirjoitusoikeutta ei voida tarkastaa rekistereistä. Näitä ovat mm. kunnat, seurakunnat, oppilaitokset, säätiöt, elinkeinoyhtymät, kuolinpesät, tiekunnat ja yhteismetsät. Valtuuttamisen voi hoitaa myös postitse.

Tehokäyttäjien tarpeisiin suomi.fi-palvelua kehitetään, kun akuutit toiminnot on saatu valmiiksi, VRK:n antama arvioaikataulu on syksy 2020. Tällöin palvelun ylläpito-, haku- ja selausominaisuudet palvelevat paremmin muun muassa tilitoimistoja, joissa on kyettävä hallinnoimaan suuria valtuusmääriä ja työntekijöille myönnettyjä edustusvaltuuksia.

Katso- ja suomi.fi-valtuudet käytössä rinnakkain

Kelan siirtyminen Katsoista suomi.fi-palvelun käyttäjäksi tullee tapahtumaan näillä näkymin syksyllä 2020 työnantajan hakemien päivärahojen osalta. Vuosityöterveyshuollon hakemusten tekemiseksi on jo vuodenvaihteesta lähtien oltava suomi.fi-valtuudet.

Verohallinnon palveluissa Katsot jatkuvat vuoden 2020 loppupuolelle asti, siis myös tulorekisterin osalta.

Eläketurvakeskuksen verkkopalvelu A1-todistuksen hakemiseen ja tietojen ylläpitoon siirtyi marraskuun lopussa suomi.fi-valtuuksiin. Palvelussa myös Katso-valtuudet toimivat toistaiseksi eli käytännössä, jos on myönnettynä Katso-valtuus, niin suomi.fi-tunnistautumisen jälkeen palvelu tunnistaa sekä suomi.fi- että Katso-valtuuksien olemassaolon kuten verohallinnon palveluissakin.

Suomi.fi-valtuudet on hyvä hakea kuitenkin jo nyt, koska Katsot tulevat näillä näkymin päättymään vuoden 2020 aikana.

PalkkahallintoUusimmat Artikkelit