Verkko on pahin uhkasi – ja paras ystäväsi

21.3.2018
Katleena Kortesuo Tietokirjailija, blogisti ja viestintäkouluttaja

Tilitoimiston pahin uhka on internet. Netti on vaaraksi silloin, kun asiakkaamme haluaa vaihtaa tilitoimistoa. Pari klikkausta, ja hän on jo kilpailuttanut uuden.

Tilitoimiston rakkain ystävä on internet. Netti on ystävä silloin, kun se tuo meille uuden asiakkaan. Joku googlasi ja löysi juuri meidät.

Tässä kolumnissa käyn läpi kolme viestintävinkkiä, joiden avulla muutat verkon uhkasta ystäväksi. Nämä keinot ovat osa erottautumiskykyäsi digitalisoituvilla markkinoilla.

Keino 1: Älä puhu kapulaa

Oletko koskaan huomannut kesken kiinnostavimman palaverin, että asiakkaasi silmät lasittuvat ja alaleuka vajoaa hitaasti rinnuksia kohti? Tapahtuiko se kenties silloin, kun kertasit, että
”taloushallinnon palveluyrityksen ei edellytetä systemaattisesti varmistuvan tapahtumien oikeellisuudesta toteuttaessaan kirjanpitoa tai tilinpäätöstä”?

Ennen vanhaan tällainen kieli saattoi tehota. Vaikeatajuisuus oli merkki tiedosta. Nykyasiakas haluaa tietää, mitä hän ostaa. Jos asiakas ei saa selvää kirjanpitäjänsä puheesta, hänen on helppo vaihtaa toimittajaa.

Korjataanpa siis edellinen esimerkki paremmaksi:

”Meidän tehtävä täällä tilitoimistossa ei ole varmistua systemaattisesti siitä, ovatko sinun tilitapahtumasi oikein. Sen sijaan sinun tehtäväsi on vahtia kuittisi ja tositteesi kuntoon.”

Vaihda kapulakieli sinuun, minuun ja lyhyisiin lauseisiin. Kuulostat jämäkämmältä, eikä asiakas enää tunne itseään tyhmäksi.

Keino 2: Seiso suorassa ja käytä värejä

Suomalainen pukeutuu mielellään mustaan, harmaaseen tai ruskeaan. Suomalainen menee seminaarisalissa istumaan takariviin, ja kun suomalainen menee valokuvaan, hän pitää päätä kallellaan ja hymyilee toiveikkaasti.

Me ihmiset teemme sekunnin murto-osassa alitajuisia päätelmiä toisista ihmisistä. Me näemme heti, onko joku vahva yksilö, johon voi luottaa. Hänellä on suora ryhti ja hän uskaltaa käyttää voimakkaita värejä – enkä tarkoita kirjavaa pellepukeutumista, vaan yhtä väripilkkua, kuten punaista huivia tai vaikka violettia kravattia. Suora ryhti ja näkyvä asuste lisäävät omaakin itseluottamusta. Se näkyy sosiaalisen median profiilikuvissa, yrityksesi verkkosivujen henkilöstökuvissa tai asiakastilaisuuden esiintymisessä.

Keino 3: Ole somessa ja kerro mielipiteesi

Hyvällä asiantuntijalla on mielipide. Saatat esimerkiksi olla sitä mieltä, että kaikki taloushallinto pitäisi sähköistää tai että KLT-tutkinto on liian helppo. Tai ehkä mielestäsi asiat ovat juuri päinvastoin. Pääasia on, että sanot mielipiteesi ääneen.

Asiakkaaksesi ei tule välttämättä ihminen, joka on eri mieltä kanssasi. Mutta aina löytyy kanssasi samanmielisiä. He ovat supersitoutuneita, koska he jakavat kanssasi yhteisen katsantokannan. Ihminen myös reklamoi helpommin tyypille, jonka kanssa hän on eri mieltä. Sen sijaan jokainen ymmärtää yhteistyökumppania, jonka kanssa on löytynyt yhteinen sävel.

Kaikki tämä haastaa kirjanpitäjän. Joudumme siis opettelemaan uusia tapoja. Se on ainoa keino, jolla saamme netistä rakkaan ystävän.

Katleena Kortesuo on tietokirjailija, blogisti ja viestintäkouluttaja. Katleenan blogi: eioototta.fi.

VieraskynäUusimmat Artikkelit
Katso kaikki

Haluatko kuulla lisää liiton jäsenyydestä?

Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä.

  • tai