Malttia tehdä oikeita asioita

23.8.2016
Olli-Pekka Rissanen TALTIO-ohjausryhmän jäsen, valtiovarainministeriö

Digitalisaatiohuumassa ydin häviää helposti. Näyttävät appsit ja uudet pelit vievät huomion. Jos ja kun digitalisaation tavoitteena on tuottavuuden lisääminen ja sitä kautta Suomen kilpailukyvyn parantaminen, pitää meidän tehdä muutakin kuin olla pelikehityksen kärkimaa.

Tuottavuuden paraneminen lähtee prosessien automatisoimisesta. Tämä oppi ei ole muuttunut mihinkään. Jos ennen automatisointia tehtiin yhden organisaation tai tehtaan sisällä, olemme nyt siinä kehitysvaiheessa, että voimme automatisoida vain, jos saamme muiden tuottaman tiedon digitaalisesti rakenteisessa muodossa.

Taloushallinto on hyvä esimerkki. Kovin vähän voidaan tehdä yhden organisaation sisällä, eikä kansantaloudellisesti ole mitään järkeä, että kaikki naputtavat tiedot omiin järjestelmiinsä papereilta. Papereilta, jotka on tulostettu tietojärjestelmistä.

Automatisoitu on, mutta edelleenkään esimerkiksi tilinpäätöstietoja ei siirretä sähköisesti verottajalle ja kaupparekisteriin. Kannamme kiltisti kuitteja lompakossa työpaikalle, jossa ne skannataan ja koodataan. Verkkolaskussa olemme maailman kärkeä, mutta sen potentiaalista on suurin osa vielä hyödyntämättä. Hankintojen automatisointi on laajassa mitassa vielä lasten kengissä. Asuntokauppaa tehdään paperisilla osakekirjoilla.

Tuskin kukaan kiistää edellä olevien esimerkkien tuomia mahdollisuuksia tuottavuuden lisäämiseen. Kaikissa esimerkeissä on vähän eri syynsä sille, miksei niitä ole laitettu kuntoon. Niillä on kuitenkin myös yksi yhteinen tekijä: yhteistyö.

Taloushallinnon prosessit eivät ole minkään yhden organisaation hyppysissä. Jotta prosessit voidaan automatisoida päästä päähän, pitää kaikkien olla mukana sekä sitoutua yhteisiin periaatteisiin, standardeihin ja määrityksiin. Usein tällaisissa tilanteissa huudetaan sääntelyn perään. Toki olemme tähän valmiita, mutta meillä ministeriöissä, edes valtiovarainministeriössä, ei ole tietoa ja näkemystä siitä, mitä pitää säännellä ja miten.

Sääntelyn eteen on tehtävä yhdessä töitä toimintamallien kehittämiseksi sekä luotava kasapäin erilaista standardointia. Se ei ole helppoa eikä kovin seksikästä. Se kysyy sekä malttia että vahvaa tahtotilaa. Mutta sääntely luo vain puitteet. Toimivat markkinat ovat avain jatkuvaan kehitykseen.

VieraskynäUusimmat Artikkelit