Enemmän vähemmällä!

18.1.2018
Antti Soro
Antti Soro Taloushallintoliiton toimitusjohtaja

Tilastokeskuksen joulukuussa julkaisemien tietojen perusteella toimialan murros alkaa näkyä – alalla työskentelevien henkilöiden määrä on alkanut laskea, mutta keskimääräinen laskutus per työntekijä ja koko alan liikevaihto kasvaa. Käytännössä siis kirjanpito-ohjelmistojen automaatio ja työtä tehostava robotiikka alkaa nyt syödä pois rutiineja, ja asiantuntijoille jää enemmän aikaa lisäarvoa tuottavalle asiakastyölle. Me Taloushallintoliitossa olemme kiihdyttämässä tätä muutosta, koska uskomme, että on parempi surffata aallon etupuolella kuin antaa sen pyyhkäistä ylitsemme. Ensimmäinen, Taloushallintoliiton järjestämä robotiikkakoulutus olikin menestys, lukaise Jannen juttu tästä lehdestä ja ilmoittaudu sinäkin seuraavalle kurssille!

Työn luonteen muuttuessa on jatkossa kaikkien tilitoimistojen panostettava yhä enemmän henkilöstönsä osaamisen johtamiseen. Tässä lehdessä kerromme Jyväskyläläisestä Dextilistä, joka on rohkeasti lähtenyt kehittämään omaa konseptiaan henkilöstön kehittämiseksi. Myös me liitossa panostamme tähän kuluvan vuoden aikana, ja tulemme julkaisemaan kaikkien tilitoimistojen ja laskenta-alan ammattilaisten käyttöön osaamisen kehittämisen työkaluja urapolun eri vaiheisiin.

Vuoden kiireisin aika on koittamassa, joten lukaise tilintarkastajien vinkit laadukkaampaan tilinpäätökseen. Olemme syksyn aikana tiivistäneet yhteistyötä sisarjärjestömme Suomen Tilintarkastajat Ry:n kanssa, tunnistaen päällekkäisiä toimintoja ja tekemällä jatkossa enemmän yhteistyötä hyödyntäen liittojen resursseja tehokkaammin koko taloushallinnon toimialan eduksi. Tämän lisäksi olemme syventäneet yhteistyötä ohjelmistotalojen kanssa ja perustaneet työryhmän, jonka tavoitteena on kirittää toimialamme ohjelmistokehitystä. Parhaillaan viimeistelemme yhdessä sopimusoikeusjuristien kanssa alan yleisiä sopimusehtoja, ja aloitamme neuvottelut vakuutusyhtiöiden kanssa vastuuvakuutuksien uudistamiseksi.

KLT-asiantuntijoiden määrä on jatkanut kasvuaan ja liiton jäsentoimistojen henkilöstön osuus koko alan henkilöstöstä on ylittänyt jo 60 prosenttia, joten voimme todeta Taloushallintoliiton onnistuneen tavoitteissaan alan henkilöstön yhteisönä ja toimialan etujärjestönä.

Tuomme teille jatkossakin työkaluja tilitoimiston arkea helpottamaan ja kannustamme teitä uudistumaan!

PääkirjoitusUusimmat Artikkelit