Taloushallintoliitto – Työntekijäliitto?

Tilitoimistossa-lehdessä aloittaa pakinoitsija Knapsu, joka nalkuttaa, jäkättää ja marmattaa alan ilmiöistä ja välillä muustakin.
Vaikka nimimerkin taakse kätkeytyvän pakinoitsijan annetaan (toistaiseksi) olla työsuhteessa Taloushallintoliittoon, hänen näkemyksensä eivät kaikilta osin vastaa liiton ja sen toimielinten virallista näkemystä.
18.10.2018
Knapsu

Antti Soron toimitusjohtajakaudella Taloushallintoliitossa on nostettu korokkeelle ilmiö ja asia, jota työnantajaliitoissa on harvemmin suitsutettu: työntekijä. Tämä herättää ajatuksia salaliittoteorioista. Onko Antti Puna-Antti? Onko hän Hakaniemen myyrä?

Tässä asiassa jäsenemme voivat kuitenkin levätä huoletta. Liiton toimistolla Antti tunnetaan ja hän on kyllä pikimusta porvari ja takuuvarma taantumuksellinen. Mutta miksi sitten moinen työntekijäpuolen hyysääminen perinteisen yrittäjäeetoksen sijaan?

Pakinoitsija Knapsu on asioinut tilitoimistojen kanssa kaksikymmentä vuotta. Vuosituhannen vaihteessa kaikkein hienoimmat Helsingin toimistot alkoivat napista siitä, että alalle ei saa sopivalla palkkatasolla pätevää työntekijää. Sitten samaa alkoi kuulua Tampereelta ja sitten Turusta. Nyt voisi sanoa, että tilitoimistoyrittäjät huokailevat työntekijöiden puutetta Hangosta Petsamoon, ellei moinen väite olisi ulkopoliittisesti arveluttava. (Ja onhan Hanko Suomen upein kaupunki, sinne ei voi olla vaikeaa saada minkään alan työntekijöitä).

Keskimääräinen liittomme jäsen on yrittäjävetoinen, kuusi henkeä työllistävä tilitoimisto. Onko tämän toimiston intressissä, että hänen nurkilleen hehkutetaan kaksi tilitoimistoyrittäjää lisää? Vai ottaisiko hän mieluummin työntekijäksi yhden tradenomin sen eläköityvän Liisan tilalle ja toisen lisää kasvuun – ja ehkä yhden IT-jampan tekemään integraatioita ja asiakkaita auttamaan?

Pakinoitsija Knapsu on ollut työntekijän asemassa koko aikuisikänsä, pitkän aikaa myös yrittäjävetoisissa yrityksissä.  Keskusteluissa muiden työntekijöiden kanssa on kirkastunut näkemys, että työntekijää kiinnostaa yrittäjäperheen maallista menestystä enemmän oma menestys – mielenkiintoinen työ, asiallinen esimiestoiminta, etenemismahdollisuudet ja hyvä palkka. Useimmiten nämä eivät tietenkään ole esteenä myöskään yrittäjän maalliselle menestykselle.

Nostetaan siis rohkeasti työntekijä framille. Tilitoimistoala tarjoaa huikean mielenkiintoisia töitä, toivottavasti lähivuosina myös paremmalla palkkatasolla. Sen paikallisen ammattikorkeakoulun opiskelijan, joka on rohkeasti valinnut mediatekniikan sijaan laskennan, pitää pystyä näkemään itsensä keskiössä ja kohtuupalkalla tilitoimiston arvostettuna aarteena – mieluummin kuin kilpailemassa Stora Enson controllerin paikoista.

miksi moinen työntekijäpuolen hyysääminen perinteisen yrittäjä-eetoksen sijaan?

KnapsuUusimmat Artikkelit