Etätyön syvin olemus

12.11.2021
Huolensa pahoittaja

Älköön kukaan lukija pahastuko etätyötä kohtaan kohta esittämistäni arvosteluista.

Ennen vanhaan töihin mentiin. Sitten tuli ympäristösuojeluasiat ja katsottiin, että mikäli joku säästää matkustamisessa, niin luonto kiittää. Näinhän se todella onkin. Kunhan sitten muistaa samat ajatukset myös vapaa-aikana. Etätöitä oli joskus ja joillakin.

Etätöitä oli joskus ja joillakin.

Sitten tuli virus, joka muutti maailmaa. Kokoontuminen ei enää ollut turvallista. Etsittiin vaihtoehtoja, että töitä pystyttäisiin tekemään muualla kuin työ­paikalla. Toisille se sopi ja joidenkin töihin se ei ollut mahdollista. Tulevaisuuden etätöistä on puhuttu ja paljon. Joku suopeana ja toinen myötämielisenä.

Koko tämän ajan on pitänyt miettiä sitä, että mihin töihin etäällä työskentely käy ja kenelle se käy, onko etätyöhyöty riittävä ja vaikkapa sitä, että onko tekijän psyyke ja fyysinen kropan teho kunnossa myös etätyön jälkeen.

Liikkeelle lähdetään työtehtävästä

Kaikkiin töihin etätyö ei sovi. Mekaanista sorvia on hankala käyttää kotona ja asunto-osakeyhtiön rappukäytävää voi siivota vain kohdeasunto-osakeyhtiössä. Etätyöntekijät jakaantuvatkin ensisijaisesti työtehtävän mukaan.

Sitten on vuorossa tekijä itse

Jotkut tekijät ovat kunnianhimoisia työtä tehdessään. Kaikki pitää saada valmiiksi nopeasti ja tekemättömiä töitä ei saisi olla. Töitä tehdään joskus vähän kiireelläkin. Etätöissä tehdään myös hyvin tehokkaasti ja jopa taukoja säästäen. Näytetään, että pystyy tekemään kaiken pikaisesti.

Jotkut ovat tarkkoja ja huolellisia ja joskus vähän persiille potkittavia. Jonkun pitäisi hieman vahtia, että asiakkaat saisivat työnsä ajoissa. Työt tulevat tehdyksi viimeistään niiden määräaikoina ja viimeiset määräaikoja edeltävät päivät ovat hieman tuskallisia (Kirjanpitäjäkannasta löytyy näitä aika paljon).
Päättämättömät tekijät valkkaavat työtään, joku haluaa tehdä hankalat ensin ja helpot sitten. Etätyössä valvonta on huonoa.

Entä olosuhteet, joissa työtä tehdään?

Ergonomiaan on kiinnitetty todella pitkään huomioita. Toimistoissa työsuojeluviranomaiset ja työterveyshuolto ovat käyneet läpi työpisteen ergonomiaa pöydän, tuolin, valaistuksen ja esimerkiksi melun suhteen. Kotioloissa vain harvoilla on hyvä työpöytä, hiljaisuus työn tekemiseen ja muut olosuhteet kunnossa. Joillekin nämä on järjestettävissä. Tilakysymykset ratkaisevat.

Ne tehtävät, joissa käsitellään jonkun muun asioita, on mietittävä tarkoin. On oltava olemassa niin sanotut työkoneet, joita käyttämällä asiakkaiden ja liikesalaisuuksiin muuten kuuluvat asiat on saatava lukittua, jotta muut eivät niihin pääse. Samalla minkä hyvänsä työmateriaalin kuljettaminen autossa voi olla ongelmallista.

Ne tehtävät, joissa käsitellään jonkun muun asioita, on mietittävä tarkoin.

Mikä on tekijän oma tunne?

Etätyössä sulkeutuu omaan työpisteeseensä. Joskus omalla työpaikallakin on hyvä olla rauhassa, mutta liika eristäytyminen on ollut monelle ongelmallista. Ei ole yhteisiä kahvihetkiä, jolloin työssä tulleita ja myös omia ongelmia voi pohtia. On ikävä niitä, joihin olemme aikaisemmin päivittäin tottuneet.

Mihinkähän tämä sitten johtaa? Osa on sitä mieltä, että toimistotiloja ei enää tarvita, niitä on jo irtisanottukin. Osa haluaa tavata muita. Työpaikkojen aikaisemmin niin erinomaisesti varustettuja olosuhteita on tuhottu tai poistettu. Liian nopeasti etätyöbuumiin lähteneillä yrityksillä on uusi järjestely työskentelypisteiden uudelleen rakentamiseen. Uuden ajan työtehon mittaamiseen löydettäneen uusi etätyötehokkuutta mittaava konsulttikunta, jonka työn Ely sitten kustantaa.

Huolensa pahoittajaUusimmat Artikkelit