Taloushallintoliiton hallitukseen uusia jäseniä

Taloushallintoliiton hallituksen uudet jäsenet Mikko Akselin ja Mikko Kalliovaara tuovat mukanaan edunvalvonta- ja digitalisaatio-osaamista.
16.9.2021

Taloushallintoliiton jäsenet valitsivat kesäkuussa uuden hallituksen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Mikko Akselin ja Mikko Kalliovaara. Tässä uusien hallituksen jäsenten mietteitä siitä, mihin asioihin he tulevat hallituskaudellaan keskittymään ja mihin haluavat vaikuttaa.

Mikko Akselin, TietoAkseli Group:

Heinäkuussa tuli kuluneeksi 30 vuotta, kun perustimme tili­toimiston puolisoni kanssa. Yrittäjäuran aikana on tullut tehtyä kaikkia mahdollisia tehtäviä tilitoimistossa alkaen pienestä toimistosta, jossa olivat vain yrittäjät töissä aina siihen vaiheeseen, kun konserni työllistää noin 140 henkeä.

Olemme aina olleet kehityshakuinen, tulevaisuuteen katsova toimija. Jo 1990-luvulla toimistollamme oli käytössä selain­pohjainen toiminnanohjausjärjestelmä, jonka pohjalta perustimme ValueFrame-tuotteen kehittäneen spin off -yrityksen.

Olin Taloushallintoliiton hallituksessa jäsenenä vuosina 2004–2005 ja varapuheenjohtajana 2006–2010. Toimin myös eri tehtävissä, kuten tarkastuslautakunnan puheenjohtajana ja julkaisuyhtiön hallituksen puheenjohtajana joitain vuosia tämän jälkeen, joten tunnen kohtuullisesti liiton toimintaa, vaikkakin aikaa on kulunut vuosikymmen.

Kesällä 2019, kun ikää tuli 50 vuotta täyteen, teimme sukupolvenvaihdoksen ja jäin toimitusjohtajan tehtävästä pois. Sen jälkeen olen opetellut yrittäjänä olemisen sijaan olemaan omistaja. Viimeiset pari vuotta on ollut aikaa kirkastaa omaa ajattelua siitä, miten toimialamme muuttuu ja kehittyy tulevaisuudessa. Tällä hetkellä toimin TietoAkseli Groupin hallituksen jäsenenä ja konsulttina TietoAkseli-konsernissa. Tyypillisiä tehtäviäni ovat yritysjärjestelyihin ja liiketoiminnan kehittämiseen ja johdon neuvon­antoon liittyvät toimeksiannot.

Uskon, että minulla olevan vahvan ja monipuolisen kokemuksen johdosta pystyn avustamaan alan kehitystä näkemyksilläni ja olla huolehtimassa siitä, että Taloushallintoala on jatkossakin tilitoimistoille elinvoimainen ja henkilöstön saatavuuden osalta vetovoimainen. Minulla on myös vahva kokemus yritysten edunvalvonnasta sekä laajat verkostot elinkeinoelämän järjestöissä. Pystyn hyödyntämään tätä kokemusta liiton näkökulmasta ­merkityksellisten edunvalvontatavoitteiden eteenpäinviemiseksi.

Mikko Kalliovaara, Fennoa Oy

Olen työskennellyt 15 vuotta pankki-, tilitoimisto- ja ohjelmistoalalla. Koulutukseltani olen kauppa­tieteiden maisteri pääaineena ohjelmistotuotanto. Päätyöni on toimia toimitusjohtajana ja perustajaosakkaana Fennoa Oy:ssä, joka kehittää ja ylläpitää tilitoimistoille pilvipalveluna myytävää Fennoa -taloushallinto-ohjelmaa.

Taustani myötä pystyn tuomaan merkittävän panoksen Taloushallintoliitolle ohjelmistokehityksen, digitalisaation ja automaation vaikutuksista, mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista, joita nykypäivänä ja tulevaisuudessa tilitoimistot, heidän asiakkaansa ja viranomaiset tulevat kohtaamaan.

Pyrin liiton hallituksen jäsenenä ajamaan alalle mahdollisimman tehokkaita, järkeviä ja toimivia käytäntöjä, sillä vanhasta kiinni pitäminen harvoin kantaa loputtomiin maailman muuttuessa päivä kerrallaan digitaalisemmaksi. Digitaalinen ei nykypäivänä enää tarkoita kuitenkaan vaikeaa. Alaa palvelevien käytäntöjen pohtimisen myötä kaikki taloushallintoalalla toimivat osapuolet hyötyvät ohjelmistojen kehittyessä yhä suoraviivaisempaan ja yhteiskäyttöisempään suuntaan taloushallinnon eri osa-alueilla.

Taloushallintoliiton hallituksen jäsenet kaudella 1.7.2021–30.6.2022

Antti Rantalainen