Niina Asujamaa vahvistaa Taloushallintoliiton hallitusta

8.1.2021 Linda Paasikallio

Tilitoimisto Vaasan Viiconin toimitusjohtajana työskentelevä Niina Asujamaa aloitti Taloushallintoliiton hallituksessa 11.11.2020 Jari Sepän siirtyessä hallituksesta Taloushallintoliiton toimitusjohtajan tehtäviin.

Asujamaa kuvaa itseään pitkän linjan taloushallinnon ammattilaiseksi. Hän aloitti tilitoimistoalalla 1990-luvulla, työskenteli talouspäällikön ja -johtajan tehtävissä Vaasa Mechanicsilla ja Merventolla ja siirtyi nykyiseen rooliinsa Viiconin toimitusjohtajaksi vuonna 2013. Tilitoimistoympäristössä Asujamaa kuvaa viihtyvänsä monipuolisuuden ja jatkuvan kehityksen ansiosta. Erityisesti teknologian kehitys ja palvelukonseptien kehittäminen ovat tuoneet mielenkiintoa ja vaihtelua työhön.

Viicon-konsernissa työskentelee 50 kehitysmyönteistä asiantuntijaa noudattaen ERP-strategiaa toimien ohjelmisto­riippumattomana, eli hoitaen taloushallinnon asiakkaan toiminnanohjaus- ja taloushallinnon ohjelmistoilla. Teknologian tehokkaan hyödyntämisen Asujamaa haluaa varmistaa säännöllisillä teknologiapalavereilla esimiehien ja tiimivastaavien kesken, tavoitteena muun muassa robotiikkaprojektien ja uusista ohjelmisto-ominaisuuksista tietoisuuden lisäämisen sekä laajan käyttöönoton.

Asiakkaat kaipaavat analyyseja, tuloslaskelman läpikäyntiä ja konsultointia.

Taloushallintoliiton hallitustyöskentelyä Asujamaa odottaa innolla. Hän toivoo pääsevänsä omalla panoksellaan auttamaan toimialan ja Taloushallintoliiton palveluiden kehittämistä. Alalla hän haluaisi kehittää erityisesti kirjanpitäjien roolia.

– Teknologia kehittyy. Kirjan­pidon ja verotuksen asiantuntijoita tarvitaan rakentamaan ja valvomaan prosesseja. Roolimuutos transaktioiden käsittelijästä analysoivaan suuntaan vaatii todella paljon työtä, ja asiakkaat kaipaavat analyyseja, tuloslaskelman läpikäyntiä ja konsultointia. Ala tarvitseekin koulutuksen lisäksi uusien toiminta- ja ajatusmallien käytäntöön viemistä.

Vapaa-ajalla Asujamaa harrastaa jackrussellinterrierien Puten ja Piitun kanssa agilitya, rakentaa mökkiä kotiseudun maisemiin ja musisoi Dexters-nimisessä rockbändissä.

JäsenasiatUusimmat Artikkelit