Yrityssaneerauksessa olevan yrityksen verovelka

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Markku Ojalan erikoisalana on erityisesti yritysverotuksen substanssi- ja menettelykysymykset.
13.1.2020
Markku Ojala
Markku Ojala johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

Henkilöyhtiö on ollut yrityssaneerauksessa. Verohallinto esittää edelleen OmaVero-otteessa yrityssaneeraukseen sisältyvät verot kokonaisuudessaan, vaikka maksuohjelman mukaan velkaa on leikattu 70 prosenttia. Miksi näin? Ja onko niin, että tämä leikattu verovelka on voimassa myös yhtiömiehen hyväksi?

VASTAUS:

Yrityssaneerauksessa olevan yrityksen OmaVero-palvelussa näkyy yrityksen verovelka kokonaisuudessaan. Palvelussa ei siis näy vain saneerausohjelman mukaista osuutta velasta. OmaVero-palvelusta löytyy kyllä tieto, että erääntynyttä velkaa on nolla euroa, jos kaikki maksut on ajan tasalla. Leikattu velka poistuu järjestelmästä kuitenkin vasta sitten, kun saneerausohjelma on maksettu loppuun.

Verohallinto on ryhtynyt pyynnöstämme tutkimaan tätä toiminnallisuutta ja näkymää sen selvittämiseksi, onko sitä syytä selkiyttää.
Yrityksen saneerauksesta annetun lain 4 §:n 2 momentin mukaan: ”Saneerausohjelmaan sisältyvät velkajärjestelyt ovat voimassa myös velallisen sitoumuksista henkilökohtaisessa vastuussa olevan hyväksi.”

Tuo säännös tarkoittaa sitä, että kun esimerkiksi kommandiittiyhtiön arvonlisäverovelkaa on järjestelty, tämä järjestely on voimassa myös yhtiömiehen hyväksi.

Saneerausohjelmaan voidaan sisällyttää myös se yhtiömiehelle maksuunpantu tuloverovelka, josta yhtiö on vastuussa. Tällainen vastuutilanne syntyy, kun yhtiömieheltä ei saada maksusuoritusta hänelle maksuunpannusta tuloverosta.

Kun tuo yhtiön vastuulle asetettu yhtiömiehen verovelka sisältyy yrityksen velkajärjestelyyn, järjestely ei ole voimassa yhtiömiehen hyväksi. Kyse ei siis ole yhtiön velasta, josta yhtiömies olisi henkilökohtaisessa vastuussa vaan päinvastaisesta tilanteesta eli yhtiömiehen omasta velasta, josta yhtiö on vastuussa. Tästä kysymyksestä on korkein oikeus antanut julkaistun ennakkoratkaisupäätöksen numerolla 2005:110.

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Tilitoimistossa-lehdessä julkaistaan neuvontaan tulleita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.

Asiantuntija vastaaUusimmat Artikkelit