Ulkomaalaisen työntekijän sosiaaliturva

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Eija Männistö toimii Taloushallintoliitossa henkilöstöhallinnon johtavana asiantuntijana.
18.11.2019
Eija Männistö
Eija Männistö henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

Työnantaja palkkasi ulkomaisen työntekijän syyskuun 2019 alusta alkaen. Työntekijällä on rajoitetusti verovelvollisen lähdeverokortti, pitääkö häneltä pidättää eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut?

VASTAUS:

Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen muuttui 1.4.2019 alkaen. Mikäli henkilö tulee Suomeen töihin ja ansaitsee palkkaa vähintään 696,60 euroa kuukaudessa (vuonna 2019), hän kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin. Tällöin palkasta pidätetään työntekijämaksut.

Rajoitetusti verovelvolliselta on lähdeveron lisäksi perittävä työntekijän sairausvakuutusmaksu, joka on 1,54 prosenttia vuonna 2019. Maksu peritään, kun työntekijän työtulon määrä on vähintään 14 282 euroa vuodessa, tämän alle jäävistä tuloista maksua ei peritä. Työnantajan sairausvakuutusmaksu on kuitenkin Suomessa vakuutetusta henkilöstä maksettava riippumatta ansion määrästä. Palkasta pidätetään myös työntekijän eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut. Lakisääteiset palkan vakuutusmaksut käsitellään siis normaalisti aina, kun henkilö on Suomen sosiaaliturvassa.

Henkilön lähtövaltion myöntämä A1-todistus osoittaa, että tämä kuuluu lähtömaan sosiaaliturvaan. Mikäli työntekijä toimittaa todistuksen työnantajalleen, ei sosiaaliturvamaksuja palkasta pidätetä.

Jos työntekijän työskentely Suomessa jatkuu yli kuusi kuukautta, hänestä tulee yleisesti verovelvollinen. Normaalin verokortin ennakonpidätyksessä on työntekijän sairausvakuutusmaksu jo huomioitu, joten sitä ei erikseen pidätetä.

Aiemmin sosiaaliturvaan kuulumisessa oli rajoituksena neljän kuukauden työskentely ja 18 viikkotyötuntia, näitä ei enää ole, vaan seurataan ansion määrää kuukaudessa.

Etuuksien saamisessa on kuitenkin aikarajoja ennen kuin on oikeutettu esimerkiksi työttömyyspäivärahaan ja Kelan maksamiin tukiin.

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Tilitoimistossa-lehdessä julkaistaan neuvontaan tulleita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.

Asiantuntija vastaaUusimmat Artikkelit