Työntekijän saamat tipit palkanlaskennassa ja tulorekisterissä

Eija Männistön erikoisalaa on palkka- ja henkilöstöhallinto.
23.9.2020
Eija Männistö
Eija Männistö henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

Olisin kysynyt miten työntekijän saamat tipit on käsiteltävä palkanlaskennassa ja tulorekisterissä, nehän on veronalaista tuloa?

VASTAUS:

Tipit tulee käsitellä palkanlaskennassa ja kirjanpidossa joko palkkana tai työkorvauksena ja ne tulee myös ilmoittaa tulorekisteriin.

Mikäli tipin saanut on työsuhteessa oleva työntekijä, kuten tarjoilijat usein ovat, se on normaalia ansiotuloa ja käsiteltävä palkkana. Tulorekisteriin se on ilmoitettava tulolajilla rahapalkat yhteensä (101) silloin, jos ilmoitetaan pakollisten tietojen tasolla tiedot. Mikäli ilmoitukset tehdään täydentävien tietojen tasolla, niin käytettävä tulolaji on muu maksettu lisä (216). Molemmissa tulolajeissa oletuksena on, että se on veron- ja kaikkien sivukulujen alaista tuloa. Mikäli suorituksesta ei ole tehty ennakonpidätystä, vero huomioidaan saajan lopullisessa verotuksessa.

Mikäli tipin saa henkilö, joka ei ole työsuhteessa, jollaisia esimerkiksi ovimiehet usein ovat, se on työkorvausta ja tulorekisteriin ilmoitettaessa käytettävä tulolaji on työkorvaus (336). Mutta tulorekisteriin tehdään ilmoitus tipistä vain siinä tapauksessa, että tipin saaja ei kuulu ennakkoperintärekisteriin. Eli siis jos yritys maksaa työkorvauksen portsarin työstä ja tekee siitä ennakonpidätyksen, koska saaja ei ole ennakkoperintärekisterissä, niin silloin myös tipistä mahdollisesti tehty ennakonpidätys ilmoitetaan tulorekisteriin samalla kuin tippikin.

Mikäli tippejä maksetaan käteisellä eikä yrityksen maksupäätteellä, niin saajan tulisi itse ilmoittaa tipit omassa verotuksessaan, ellei yritys ole näitä ilmoittanut.

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Tilitoimistossa-lehdessä julkaistaan neuvontaan tulleita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.

Asiantuntija vastaaUusimmat Artikkelit