Toimistovuokran arvonlisävero

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Markku Ojalan erikoisalana on erityisesti yritysverotuksen substanssi- ja menettelykysymykset.
16.1.2019
Markku Ojala
Markku Ojala johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

Asiakkaaltamme veloitetaan 24 prosentin mukaista arvonlisäveroa nimikkeellä ”toimistovuokra”.  Toimistotila/työpiste on asiakasyrityksen toimitusjohtajan käytössä. Onko verollinen lasku oikein? Voiko vuokranantaja hakeutua verovelvolliseksi tilan vuokrauksesta, mikäli vuokrattua, toimitusjohtajan käytössä olevaa tilaa ei pystytä määrittelemään tarkasti?

VASTAUS

Kiinteistön käyttöoikeuden luovutuksesta – tässä tapauksessa vuokrauksesta – ei ole suoritettava arvonlisäveroa. Tällaisesta vuokrauksesta voi kuitenkin vapaaehtoisesti hakeutua verovelvolliseksi. Eräissä tilanteissa, kuten tässä, joudutaan sitten miettimään, että onko kyse sellaisesta tilasta, josta ylipäätään voidaan hakeutua verovelvolliseksi. Arvonlisäverolakihan ei anna tähän pohdintaan kovinkaan paljon eväitä. Lain 30 § 1 momentissa todetaan lyhyesti, että hakeutuminen koskee hakemuksessa mainittua kiinteistöä tai sen osaa.

Toisaalta tuo säännös on niin väljä, että Verohallinto on ohjeistuksessaan voinut linjata näkemyksenään, että avokonttorissa pidempiaikainen vuokraus, jossa työpiste on varattu pysyvästi yhden henkilön käyttöön, voi olla hakeutumisen kohde.

Verohallinto on antanut asiasta ohjeen ”Hakeutuminen arvonlisäverovelvolliseksi kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta”. Ohjeen esimerkissä 17 on todettu, että avokonttorissa oleva työpistekin voi siis olla hakeutumisen kohde. Ohjeen esimerkki menee seuraavasti:

”Esimerkki 17: Yhtiö omistaa avokonttorin, jossa on kymmenen työpistettä. Yhden työpisteen pinta-ala on 4 m2. Työpisteitä ei ole erotettu sermein toisistaan. Vuokralaiset ovat tehneet yhtiön kanssa työpisteiden käytöstä toistaiseksi voimassa olevat sopimukset. Osa vuokralaisista käyttää työpisteitä kokopäiväisesti ja osa satunnaisesti tai osa-aikaisesti. Työpisteet ovat joko vaihtuvia tai tiettyjä nimettyjä työpisteitä. Jos työpiste on vaihtuva eikä sitä voi varata pysyvästi yhden vuokralaisen käyttöön, kyse on AVL 29 §:n 4 kohdassa tarkoitetusta tilaan käyttöoikeuden tilapäisestä luovuttamisesta, josta suoritetaan arvonlisäveroa. Sen sijaan, jos työpiste on pysyvästi vuokralaisen yksinomaisessa käytössä eikä vuokraus ole tilapäistä, kyse on AVL 27 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta, josta voidaan hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi.”

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Tilitoimistossa-lehdessä julkaistaan neuvontaan tulleita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.

Asiantuntija vastaaUusimmat Artikkelit