Sovitun pekkaspäivän siirtäminen

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon, verotukseen ja palkkahallintoon liittyvissä kysymyksissä. Eija Männistö toimii Taloushallintoliitossa henkilöstöhallinnon johtavana asiantuntijana.
24.9.2019
Eija Männistö
Eija Männistö henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

Työntekijällä oli pekkaspäivä sovittuna perjantaille. Hän sairastui saman viikon tiistaina ja toimitti lääkärintodistuksen, jossa oli kirjoitettu sairauslomaa loppuviikon ajaksi. Hän on sitä mieltä, että hänellä on oikeus pitää jo sovittu pekkaspäivä myöhemmin. Työnantaja kysyy, onko näin.

VASTAUS:

Poissaoloissa noudatetaan niin sanottua aikaprioriteettia eli kumpi oli ensin. Tässä tapauksessa pekkaspäivä oli sovittu ennen kuin työntekijä sairastui, joten pekkaspäivä kuluu sairausloman aikanakin eikä sitä ole oikeutta siirtää myöhemmin pidettäväksi. Vastaava tilanne on lomautusten kohdalla, jos lomautuksen alkaminen on tiedossa tai se on jo alkanut, niin jälkeen alkaneilta sairauspoissaoloilta ei työnantajalla ole palkanmaksuvelvollisuutta lomautusajalla.

Poikkeuksena aikaprioriteettiin on uusi äitiysloma, joka katkaisee aiemmin sovitun hoitovapaan. Uuden äitiysloman ajalta on myös maksettava palkka, mikäli se muutoin olisi ollut maksettava. Eli käytännössä, jos työehtosopimuksen tai työsopimuksen mukaan äitiysvapaalta maksetaan palkkaa, niin se maksetaan myös hoitovapaan keskeyttäneen äitiysloman ajalta. Myös vuosilomat kertyvät osin äitiys-, mutta ei hoitovapaan ajalla.

Myös vuosiloma siirtyy, mikäli henkilö sairastuu ennen loman alkamista tai sen alkaessa on tiedossa, että henkilö on työkyvytön loman aikana, esimerkiksi tiedossa olevan leikkauksen vuoksi. Loman aikana sairastuessa lomapäivät siirtyvät siltä osin kuin sairaus ylittää kuuden päivän omavastuuajan siinä tapauksessa, että henkilölle on kertynyt lomaa täydet 30 päivää. Mikäli lomaa on kertynyt vähemmän, on omavastuupäiviä vain sen verran, että henkilölle jää 24 lomapäivää. Siis mikäli lomaa on kertynyt vähintään 4 viikkoa, siihen on sairaustilanteissakin henkilöllä oikeus. Työntekijän on pyydettävä loman siirtämistä sairaustapauksissa työnantajaltaan sekä noudatettava yrityksessä annettua ohjeistusta sairauden ilmoittamisessa.

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Tilitoimistossa-lehdessä julkaistaan neuvontaan tulleita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.

Asiantuntija vastaaUusimmat Artikkelit