SVOP-sijoitus saamiseksi

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. KLT Leena Rekola-Nieminen on erikoistunut kirjanpitoasioihin.
16.1.2019
leenarekolanieminen
Leena Rekola-Nieminen KLT, ekonomi, kouluttaja ja KILAn jäsen

Asiakkaani (osakeyhtiö) tilikausi on jo päättynyt ja nyt kävi ilmi, että oma pääoma on menetetty. Voiko vielä antaa pääomalainan niin, että se näkyy taseessa? Asiakkaani saisi pankista siihen rahat.

VASTAUS:

Pääomalainaa ei voi kirjata tilinpäätökseen saamiseksi. Jos asiakkaasi päätyy antamaan pääomalainan, joka maksetaan tilikauden päätyttyä, niin sen voi kertoa liitetiedoissa. Jos asiakkaasi haluaa saada pääoman kuntoon jo tilinpäätöksen taseeseen, niin silloin on mahdollista tehdä yritykseen SVOP-sijoitus. Se voidaan kirjata saamiseksi ja SVOP-rahastoon. Liitetiedoissa kerrotaan sitten sijoituksen maksuehdot ja onko sijoitus maksettu jo tilinpäätöksen valmistumiseen mennessä.

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Tilitoimistossa-lehdessä julkaistaan neuvontaan tulleita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.

Asiantuntija vastaaUusimmat Artikkelit