Kirjanpitosopimuksen irtisanominen

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Eeva Lyytisen erikoisaloja ovat laatu ja osaaminen.
24.9.2019
Eeva Lyytinen

Asiakasosakeyhtiöni osakkeet ovat vaihtamassa omistajaa ja mikäli kauppa toteutuu haluaisin purkaa kirjanpitosopimuksen uuden osakkaan kanssa. Meillä on kirjallinen toimeksiantosopimus TAL2018:n mukaan ja irtisanomisajaksi määritelty etusivulla yksi kuukausi.

Voinko irtisanoa sopimuksen sillä perusteella, että yhtiön toiminta on laajentunut siinä määrin, että palkkaosastomme ei enää pysty hoitamaan yhtiön asioita? Ostajan kanssa en halua jatkaa sopimusta.

VASTAUS:

Sopimuksen irtisanomiseen ei tarvitse ilmoittaa syytä. Toki sen voi halutessaan tehdä.

Sopimus on TAL2018 Yleisten sopimusehtojen mukaan voimassa toistaiseksi kahden kuukauden irtisanomisajoin, ellei muuta ole sovittu. Tai jos kumpikaan osapuoli ei irtisano määräaikaista sopimusta vähintään kaksi kuukautta ennen sovitun määräajan päättymistä, sopimuksen voimassaolo jatkuu toistaiseksi kahden kuukauden irtisanomisajoin. TAL2018-sopimuksessa tämä muusta ajasta sopiminen tehdään ensimmäisellä sopimussivulla.

Jos sopimus päättyy ennen kuin tilinpäätös on tehty, tilitoimisto laatii tilinpäätöksen, jos asiakas maksaa siitä ennakkomaksun ja toimittaa tarvittavat tiedot ja aineiston. Jos sopimus päättyy kesken tilikauden, tilitoimisto laatii käytettävissään olevien tietojen perusteella tasetilien erittelyt. Vastaavasti palkanlaskennan ja palkkakirjanpidon kannalta tarpeelliset erittelyt huolehditaan. Tilitoimisto veloittaa näistä palveluista kustannukset ja palkkion käytäntönsä mukaan.

Sopimus voidaan keskeyttää ja purkaa tarvittaessa molemmin puolin TAL2018 Yleisten sopimusehtojen kohdan 8 mukaisesti. Näihin tapauksiin on jäsenille tarjolla mallikirjeet jäsensivuillamme.

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Tilitoimistossa-lehdessä julkaistaan neuvontaan tulleita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.

Asiantuntija vastaaUusimmat Artikkelit