Varaston arvon muutoksen tosittaminen

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Janne Fredmanin erityisalana on taloushallintojärjestelmien tuotekehitys.
16.1.2019
Janne Fredman

En ole saanut asiakkaalta koskaan varsinaista inventaariluetteloa pyynnöistä ja perusteluistani huolimatta. Asiakas on toimittanut vain lyhyen luettelon tavaralajeittain. Asiakkaan toimialana on maahantuonti ja tukkukauppa. Varaston arvon muutoksella on erittäin olennainen vaikutus tilikauden tulokseen.

VASTAUS:

Varaston arvon muutoksen tosittamisen tulee Kirjanpitolautakunnan menetelmäohjeen (2011) mukaan perustua inventaarilistaan tai muuhun vastaavaan asiakirjaan, joka todentaa vaihto-omaisuuden lisäyksen tai vähennyksen ja toimii tase-erittelyjen laatimisen pohjana. Tilitoimiston kirjanpitäjä voi periaatteessa tehdä kirjauksen karkeamman tason yhteenvedon perusteella, jos yhteenvedossa on riittävä tietosisältö kirjauksen tekemiseen. Asiakkaan tulee tällöin ymmärtää, että varsinainen inventaarilista on kuitenkin tässäkin tapauksessa kirjauksen tosite ja se tulee säilyttää osana kirjanpitoaineistoa. Jos tilitoimiston kirjanpitäjä tekee kirjauksen yhteenvedon perusteella, hänen tulee voida luottaa siihen, että varsinainen inventaarilista on olemassa ja asiakas säilyttää sen asianmukaisesti.

Taloushallintoliiton jäsenet saavat jäsenetuna neuvontaa kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä. Tilitoimistossa-lehdessä julkaistaan neuvontaan tulleita kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Kysymykset voi toimittaa sähköpostilla: asiantuntijat@taloushallintoliitto.fi.

Asiantuntija vastaaUusimmat Artikkelit