Tilitoimisto Aarnio haastaa auktorisoidut tilitoimistot mukaan Taimitekoon

Tilitoimisto Aarnio halusi toimia konkreettisesti ilmastonmuutoksen hillitsemisen puolesta ja lähti mukaan Taimitekoon. Hankkeen tavoitteena on istuttaa vuoteen 2030 mennessä 10 000 hehtaaria metsää.
17.11.2020 Linda Paasikallio Kuvat Tiina Rinne / Taimiteko

Kesäkuussa 60 vuotta täyttänyt 25 henkilöä työllistävä perheyritys, tilitoimisto Aarnio päätti vuonna 2014 lähteä edistämään paperitonta toimistoa. Aarnion tavoitteena on kantaa kortensa kekoon ilmastonmuutoksen hillitsemisen osalta.

– Yhteiskuntavastuusta puhutaan paljon, mutta konkreettiset ja mitattavissa olevat teot, joita yritys voi aidosti tehdä, ovat vähissä. Ne ovat myös keskikokoiselle toimijalle haastava konkretisoida, pohtii tilitoimisto Aarnion toimitusjohtaja Tatu Virta.

Mutkien kautta Aarnio törmäsi The Planet Companyyn ja lähti selvittämään, mitä paperiton toimisto tarkoittaa konkreettisesti ja kuinka paljon tilitoimistoala pystyy sillä säästämään sekä ilmastoa että kuluja.

– Tilitoimistoala on kolmanneksi eniten paperia tuottava ala heti lääkärien ja asianajajien jälkeen. Paperin vähentämisellä yrityksemme on tähän mennessä säästänyt vuodessa 130 000 sivua, eli noin 130 keskikokoista puuta. Vieläkin meillä on matkaa paperittomuuteen, mutta suunta on oikea, kertoo Virta.

Toisen askeleen kohti ilmastonmuutoksen hillitsemistä tilitoimisto Aarnio otti päättäessään lähteä mukaan Taimitekoon. Taimiteossa yritys tai yksityishenkilö voi konkreettisesti hyvittää toiminnastaan aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä lisäämällä hiilinieluja eli istuttamalla puita hiilidioksidipäästöjen kompensoimiseksi. 4H-järjestö vastaa taimien istutuksesta palkkaamalla istutustyöhön suomalaisia nuoria. Nuori saa työstään urakkapalkan ja työtodistuksen.

Jotta Taimiteolla olisi entistä merkittävämmät vaikutukset ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, yhä useamman yrityksen tulisi lähteä siihen mukaan.

– Haluamme haastaa kaikki auktorisoidut tilitoimistot mukaan Taimitekoon. Jokaista laatimaamme tilinpäätöstä kohden ostamme yhden istutetun puun. Jos käytännössä teemme 500 tilinpäätöstä, ilmoitamme palvelun kautta ostavamme 500 istutettua tainta ja maksamme taimien määrän eli 1 250 euroa, kertoo lahjoituksen yksinkertaisuutta korostava Virta.

Taimitekoon osallistuvat yritykset voivat itse päättää ostamiensa taimien määrän, eli mukaan pääsee halutessaan pienemmälläkin lahjoituksella.

Virta haluaisi nähdä, että satoja tilitoimistoja lähtisi mukaan haasteeseen. Aihe on ajankohtainen ja helppo, konkreettinen tapa kompensoida omalla toiminnalla ilmaston lämpenemistä ja tehdä hyvää. Tilitoimisto Aarnion ensimmäiset taimet istutetaan keväällä 2021.

Taimiteon faktat

• 1 taimi maksaa istutuksineen 2,5 euroa