TALTIO-hanke auttaa yrityksiä menestymään

Taloushallintoliitto rakentaa yhdessä jäsentensä sekä sidosryhmiensä kanssa taloushallinnon tulevaisuuden TALTIO-hankkeen avulla.
17.1.2017

Riikka Hirsimäki

Taloushallintoliitto käynnis­ti vuoden 2016 maaliskuussa TALTIO-hankkeen, jonka tavoitteena on lopettaa taloushallinnon tiedon kuljettaminen paperilla tai pdf-muodossa kokonaan. Hankkeessa rakennetaan talous­tiedon esittämiseen ja kuljettamiseen yksi yhteinen standardi muoto, TALTIO.

TALTIO-standardi on kansainvälisen XBRL GL-taksonomian suomennos. Hankkeen päämääränä on, että kaikki taloushallintoon liittyvä tieto kulkee järjestelmissä vain TALTIO-muodossa, mukaan lukien kassoista tulevat kuittitiedot. Paperikuitteja tai laskuja ei enää ole.

Tällä hetkellä paperiset ja pdf-muodossa olevat laskut sekä kuitit aiheuttavat yrityksissä ja tilitoimistoissa turhaa työtä, kun tiedot on naputeltava käsin taloushallinnon järjestelmiin. Suurimmat yritykset käyttävät verkkolaskuja, mutta niidenkin tietosisältö on vaihtelevaa. Usein joudutaan katsomaan laskun kuvaa (yleensä pdf), jotta järjestelmiin saadaan tarvittavat tiedot käsin lisäämällä.

Tämän turhan työn poistaminen säästäisi yrityksiltä suuria määriä rahaa. Kun pääsemme eroon pelkästään kuittien käsin tallentamisesta, säästävät suomalaiset yritykset vuodessa 800 miljoonaa euroa.

Mitä hyötyä TALTIOsta on?

Kun kaikki taloustieto liikkuu automaattisesti TALTIO-muodossa ja järjestelmät lukevat TALTIOta sekä keskustelevat keskenään, voimme yhdistellä ja valita sovelluksia vapaammin asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Saamme parempia järjestelmiä ja pystymme kehittämään uusia palveluita.

Automaation ansiosta pystymme seuraamaan yritysten taloudellista tilannetta niin kuin se sillä hetkellä todella on. Laadukkaamman tiedon ansiosta pystymme analysoimaan tietoa paremmin sekä reagoimaan ja tekemään oikeita ratkaisuja heti.

Yhtenäisen standardin ansiosta kirjan­pitäjien työtehtävät monipuolistuvat ja alan arvostus kasvaa. Aikaa ei mene enää käsin tehtävään tallennustyöhön, vaan sitä voidaan käyttää asiakkaan palvelemiseen. Tilinpäätösruuhkat jäävät historiaan ja raportointi muuttuu vaivattomaksi. Yrittäjällä ei ole enää paperisia kuitteja tai laskuja riesanaan, eikä tilitoimistoille tarvitse maksaa tallennustyöstä, vaan hyödyllisistä neuvoista ja monipuolisemmista palveluista.

TALTIO-hankkeen tilanne

TALTIO-hankkeessa on tällä hetkellä mukana 21 yritystä tai organisaatiota.
Jokainen hankkeeseen osallistuja tuo oman panoksensa TALTIO-standardin vakiinnuttamiseen, hankkeessa tehtävän TALTIO-muotoisen testitietovaraston rakentamiseen tai uusien palveluiden ja sovellusten kehittämiseen. TALTIO-hankkeessa on rakennettu jo esimerkiksi Receipt Hero -sovellus, jonka avulla taksikuitit liikkuvat sähköisesti TALTIO-muodossa, sekä HALLKO-sovellus, joka on rakennettu taloyhtiöiden hallitusten kokouspalkkioiden maksamista varten. Lisäksi Taloushallintoliitto järjestää koulutuksia, jotka auttavat tilitoimistoja kehittämään palveluitaan tulevaisuuden tarpeisiin.

Verohallinto ja PRH avaavat mahdollisuuden lähettää XBRL-muotoisia tilinpäätöstietoja alkuvuodesta 2017.

Suomesta johtava talouden hallinnan palvelutuottajamaa

TALTIO-hanke antaa suomalaisille yrityksille mahdollisuuden kehittää uudenlaisia palveluita ja sovelluksia koko maailmalle. Yhdessä teemme Suomesta esimerkkimaan taloustiedon hyödyntämisessä. TALTIOn myötä yritysten talous on hyvässä kunnossa ja Suomi on johtava talouden hallinnan palvelutuottajamaa.

Lue lisää TALTIO-hankkeesta: taltio.net

Uusimmat Artikkelit