Sparrausapua konsultointipalvelujen kehittämiseen

Taloushallintoliitto sai riveihinsä vahvan liiketalouden ja pk-sektorin osaajan, kun Ari Lahdenkauppi aloitti työnsä liiton tarkastuspäällikkönä syyskuun alussa.
18.10.2017

Tuomas Lehtonen

Kuva Vesa Tyni

Ari Lahdenkauppi on innoissaan järjestellessään uutta työpöytäänsä iskukuntoon.
Taloushallintoliiton tarkastuspäällikön pesti istuu hänen osaamissektoriinsa kuin taskulaskin kirjanpitäjän käteen. Lahdenkauppi on toiminut aiemmin yrityskonsulttina, taloushallintopalveluiden kehittäjänä ja tilitoimistojohtajana. Uudessa työssään hän pääsee hyödyntämään karttunutta osaamispääomaansa täysimääräisesti.

– Tiesin heti työpaikkailmoituksen nähdessäni, että tämä on minun paikkani. Uskon, että osaamisestani on jäsenille hyötyä. Tervetuloa keskustelemaan! Lahdenkauppi sanoo hymyillen.

Tarkastuspäällikön tehtävänä on toteuttaa ja kehittää tilitoimistotarkastuksia, kouluttaa sivutoimisia tarkastajia sekä konsultoida ja sparrata jäsenyrityksiä palvelujen laadun sekä prosessien kehittämisessä. Lahdenkauppi haluaa rohkaista ja tukea jäsenyrityksiä konsultointipalvelujen rakentamisessa, sillä hän on konsulttina havainnut pienten ja keskisuurten yritysten kaipaavan kipeästi apua henkilöstö- ja taloushallinnon kysymyksissä.

– Minulta kysyttiin usein apua muun muassa budjetointiin, katelaskentaan, tunnuslukujen analysointiin, yritysten arvonmääritykseen ja investointeihin liittyvissä kysymyksissä. Ihmettelin, miksi tilitoimistot eivät ole pystyneet auttamaan näissä asioissa. Tilitoimistojen tulisi pyrkiä tunnistamaan tarkemmin asiakkaidensa piilevät tarpeet ja toimia aidosti asiakkaidensa proaktiivisena neuvonantajana. Asenteiden muuttamista ja osaamisen voimakasta kehittämistä tämä toki tilitoimistoilta vaatii, Lahdenkauppi pohtii.

Tilitoimistoalalle vahingossa

Lahdenkaupilla on vankka kokemus tilitoimistoalalta. Ennen yrityskonsultiksi siirtymistään hän työskenteli kahdessa tilitoimistossa yhteensä yli vuosikymmenen ja suoritti samalla KLT-tutkinnon. Alun alkaen alanvalinta tuli kuitenkin miehelle itselleenkin yllätyksenä.

Lieksassa lapsuutensa viettänyt Lahdenkauppi opiskeli Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa tuotantotaloutta. Opinnot antoivat hyvän pohjan sekä teknilliseltä että liiketalouden alalta. Nuoren miehen mielessä siintelivät työt markkinointitehtävissä. Toisin kuitenkin kävi.

– Tein diplomityöni Outokummun omistamalle Rammerille ja toivoin pääseväni valmistumisen jälkeen yritykseen markkinointitehtäviin. Outokummulla oli ilmeisesti huomattu analyyttinen osaamiseni ja minut palkattiin Outokummun konsernihallintoon taloussuunnittelijaksi. Olin mukana kehittämässä strategisen ja taloudellisen suunnittelun järjestelmää, Lahdenkauppi muistelee.

Ura tilitoimistosektorilla käynnistyi Aallon Tilitoimistossa vuosituhannen alussa ja jatkui Pretaxilla kehittämistehtävissä. Tuolloin Lahdenkauppi kartutti sisäisen laskennan osaamistaan. Hän kokee olevansa vahvoilla myös yleisliikkeenjohtoon, markkinointiin ja tietojärjestelmiin liittyvissä kysymyksissä.

– Pretaxilta mukaan tarttui vahva laatu- ja kehitysnäkökulma. Konsulttityössä olen puolestaan oppinut tunnistamaan asiakkaiden tarpeita, Lahdenkauppi sanoo.

Liikunta elämäntapana

Kun Lahdenkaupilta kysyy lempiharrastusta, vastaukseksi saa pitkän listan urheilulajeja. Ulkona ja kuntosalilla suoritetut harjoitukset kuuluvat liki jokaiseen päivään, mutta Lahdenkauppi sujuttaa liikuntaa myös arkirutiineihin. Hän liikkuu lyhyet siirtymät mielellään pyörällä ja valitsee rappuset hissin sijaan.

– Liikunta on suosikkiharrastukseni. Sitä harrastan monipuolisesti. Olen osallistunut esimerkiksi kuuden kestävyyslajin turneeseen, Kalevan kierrokseen, jossa kisataan luistelussa, hiihdossa, suunnistuksessa, pyöräilyssä, juoksussa ja soudussa. Ja 50-vuotissyntymäpäivälahjaksi sain triathlon-kisaan osallistumisen, Lahdenkauppi naurahtaa.

Lahdenkauppi innostui liikunnasta jo lapsena. Hän hiihti, ui ja juoksi kilpaa. Pikajuoksussa Lahdenkauppi taisteli SM-tasolla vielä 16-vuotiaana. Nykyisin kilpaileminen on jäänyt taka-alalle ja urheilun tärkeämpänä tavoitteena on hyvässä kunnossa pysyminen. Liikunta antaa hyvää vastapainoa työlle.

Lahdenkaupilla on myös liikuntaan liittyviä unelmia. Yksi niistä täyttyi jo haastattelua seuranneena viikonloppuna.

– Olemme lähdössä kolmihenkisellä kaveriporukalla Ruotsiin. Tarkoituksenamme on kiivetä 2100 metriä korkean Kebnekaisen huipulle, Lahdenkauppi kertoo innoissaan.

Uusimmat Artikkelit