PHT Janne Holmström korostaa koulutuksen merkitystä

Tilitoimistossa tarvitaan jatkuvaa asiantuntijuuden päivitystä. Espoolainen Janne Holmström suoritti ensin KLT:n ja nyt PHT:n.
19.10.2016

Jari Jokinen

Kuva Ari Heinonen

Espoolaista Janne Holmströmiä jännitti PHT-tenttiin valmistautuminen hieman normaalia enemmän. Perheen esikoisen laskettu aika osui tentin kanssa samaan ajankohtaan, ja hetken Holmström jopa mietti, joutuuko hän antamaan opinnäytteensä vasta vuoden päästä.

– Onneksi kaveri syntyi viikkoa aikaisemmin, ja isyyslomalla oli pari päivää aikaa valmistautua myös tenttiin. Eli ajoitus meni ihan nappiin, hymähtää Holmström.

Selkeä polku uralla eteenpäin

Janne Holmström on edennyt tilitoimistourallaan määrätietoisesti. Merkonomiksi hän valmistui 2002 ja tradenomiksi 2007, pääaineenaan rahoitus ja riskien hallinta. Harjoittelupaikka löytyi lohjalaisesta Tilitoimisto Memeri Ay:stä. Sillä tiellä hän on edelleen.

– Aloittaessani harjoittelijana olin Memerin ensimmäinen palkattu työntekijä omistajien, Merja Niemisen ja Merja Lindqvistin, lisäksi. Nyt meitä on kaikkiaan jo seitsemän. Vuodenvaihteessa minulle tulee 10 vuotta täyteen samassa toimistossa. Se taitaa tänä päivänä olla pitkä yhtenäinen pätkä.

Tradenomiopintojen vuoksi lohjalainen Holmström muutti Espooseen ja kotiutui sinne. 45 minuutin ajomatka ei haittaa, sillä pääkaupunkiseudulla liikkuessa työmatkoihin menee helposti saman verran, jos Espoosta lähtee vaikka Hakaniemeen.

Memerissä panostetaan työntekijöiden koulutukseen. KLT-tutkinnon Holmström suoritti vuonna 2012, ja nyt oli vuorossa PHT.

– Asiakkaamme ovat pääasiassa Uudellamaalla toimivia 1–30 hengen yrityksiä, ja meillä jokaisella työntekijällä on oma asiakaskunta.

Vaikka tilitoimistoissa digitalisaatio etenee vauhdilla, joutuu Holmström pyörittelemään myös papereita.

– Sähköiseen kirjanpitoon siirtyminen on vielä joillekin asiakkaille haaste, sillä järjestelmät maksavat paljon ja vähän toimialasta riippuen pienet yritykset miettivät tarkkaan, onko ohjelmistoista heille hyötyä.

Asiantuntijuus korostuu

Holmströmin työnkuva on vuosien varrella siirtynyt yhä enemmän asiantuntijuuden puolelle. Alkuvuosina hän teki reskontraa. Pienistä kirjanpidoista siirryttiin isompiin, minkä jälkeen tulivat tilinpäätökset, veroasiat, yritysmuodon muutokset, sukupolvenvaihdokset ja fuusiot. Varsinaista uusasiakashankintaa hän ei pääsääntöisesti tee, vaan siitä pitävät huolen yrityksen omistajat.

PHT-tutkinto tuli ajankohtaiseksi, kun yritykset ulkoistavat yhä useammin myös palkkahallintonsa.

– Meillä asiakaskunnassamme on paljon eri toimialoja, joiden työehtosopimukset pitää hallita. Lähdin hakemaan enemmän juridisen puolen osaamista ja sitä kautta työhön ammattitaitoa, asiantuntemusta ja toisaalta myös itselle lisää itsevarmuutta.

– Aikaansaannokset ovat hyvä tapa arvioida osaamisen taso. Nyt kun on läpäissyt tutkinnon, tietää, että osaa asiat.

PHT-koulutus kestää vuoden ja pitää sisällään 15 koulutuspäivää ja etätehtäviä. Sen jälkeen on vielä projektityö ja lopputentti. Opiskelupäivät ovat perjantai ja lauantai. Rytmitys on hyvä, sillä koulutuksessa on tauko tammi- ja helmikuussa, jolloin toimistoissa on kiireisin aika. Tutkinnon suorittaminen ei tuntunut Holmströmistä raskaalta, koska hän oli hyvin motivoitunut ja uuden oppiminen kiinnosti. Hän jopa odotti seuraavia kurssipäiviä.

Holmström kiittää kurssien vetäjiä ammattitaidosta: sisältö oli kattava ja ajantasainen. Myös tehtävät olivat hyviä ja käytännönläheisiä. Holmström sanoo, että tehtäviä olisi voinut olla jopa enemmänkin, mutta se aiheuttaisi aikatauluongelmia, sillä ne pitää myös purkaa huolella.

– Itse sain ehkä eniten irti vuosilomalain muutoksista. Lisäksi kurssimateriaali oli sellainen, että siihen voi palata myöhemminkin, jos heti ei muista kaikkia yksityiskohtia.

– Minulle oli tärkeää myös päästä keskustelemaan kollegoiden kanssa. Kurssilla käytiin paljon läpi, miten muualla asiat tehdään. Ryhmä oli todella motivoitunut ja aktiivinen.

Holmströmin lisäksi Memerin toinen omistaja Merja Lindqvist on suorittanut KLT-tutkinnon, ja toimisto auktorisoitiin viime keväänä.

– Tätä osaamista ja ammattitaitoa voisi korostaa alalla vielä enemmänkin. Taloushallinto on todella haastava ala, jossa ollaan koko ajan tekemisissä yrittäjän tai yrityksen johdon kanssa. Heillä on koko bisnes ja varallisuus siinä kiinni. Silloin tilitoimiston pitää pystyä tuomaan oma ammattitaitonsa, että asiakasyritys kehittyy.

Palkkahallinnon merkitys kasvaa

Holmström korostaa, että kirjanpito ja palkkahallinto ovat asiakasyritykselle tukitoimintoja, jotka nousevat esille vasta, jos tapahtuu virhe. Pienessä tilitoimistossa kaikki tekevät kaikkea, ja silloin jokaisen työntekijän osaamisen on oltava laaja-alainen.

– Tietysti olisi hyvä, jos tehtävät pystytään eriyttämään siten, että tekee pelkästään kirjanpitoa tai palkkahallintoa. Tämä harvoin onnistuu pienemmässä toimistossa, jossa kaikki tekevät kaikkea.

– Palkkahallinnon merkitys kasvaa kuitenkin koko ajan. Faktat ovat tietysti kaikille samat, mutta työehtosopimusten ja lisäpykälien tulkitseminen muuttuu koko ajan haasteellisemmaksi.

– Lisäksi HR-toimintoja siirtyy koko ajan enemmän tilitoimistoille, ja ainakin meille PHT-tutkinnon suorittaminen on varmasti kilpailuetu.

Holmström korostaa, että kouluttautuminen ja oman ammattitaidon jatkuva kehittäminen on tärkeää: se on sitä asiantuntijuutta.

Janne Holmström

• Syntynyt: 7.7.1983 Lohjalla
  • Asuu: Espoossa
  • Perhe: avovaimo ja pieni vauva