Kohti suunnitelmallista verosuunnittelua – ja syksyn seminaaria

Viranomaisraportoinnin täyttämään vuosikelloon tulisi mahtua myös hetket yritykset lyhyen ja pidemmän tähtäimen verosuunnittelua varten.
23.8.2017

Markku Ojala, johtava asiantuntija, Taloushallintoliitto

Elämme jo kuluvan vuoden toista puoliskoa. Aika kuluu nopeasti kuukausittaisten taloushallinnon ja viranomaisraporttien rytmittämänä. Tähän viranomaisraportoinnin täyttämään vuosikelloon pitäisi mahtua myös hetket yritykset lyhyen ja pidemmän tähtäimen verosuunnittelua varten.

Verosuunnittelu on hyväksyttävää, laillista toimintaa. Se, toimitaanko lain asettamien rajojen sisällä, testataan viime kädessä verotuksen muutoksenhakutuomioistuimissa. Verosuunnitteluun liittyy näin myös epävarmuutta ja ennakoimattomuutta, mutta tätä riskiä voidaan hallita testauttamalla suunnitelmien hyväksyttävyys sitovalla ennakkoratkaisulla. Mikäli verotuksen neuvontaa tarjotaan asiakkaalle tilitoimistopalveluna, niin ennakkoratkaisun hakeminen sekä tilitoimiston että asiakasyrityksen veroriskien hallitsemiseksi osoittaa asiantuntemusta ja vastuunkantoa, ei tietämättömyyttä.

Vuositasolla vai tarkemmin?

Vuositason verosuunnittelu ja -optimointi lähtevät tilitoimiston ja yrityksen välisenä vuoropuheluna esimerkiksi palkan ja osingon mitoittamisesta, jotta yrittäjä ja yritys maksavat veroa oikean määrän, mutta eivät liikaa.

Monilla yrittäjillä kiinnostus verosuunnitteluun jää vuositasolle, mikäli yrityksestä luopuminen tai vaikkapa toiminnan laajentaminen tai muut muutokset eivät ole mielessä. Tästä huolimatta keskustelua yrityksen arvosta ja muun muassa tulevaisuuden suunnitelmista kannattaa pitää yllä. Kyse on huolenpidosta ja kiinnostuksesta. Kyse on samalla myös laajemmasta asiakokonaisuudesta kuin verosuunnittelusta – vaikkakin verotus kytkeytyy siihen vahvasti. Kyse on siitä, että huolehditaan yrityksen arvosta ja toimintaedellytyksistä – tulevaisuudesta. Me kaikki tiedämme, kuinka helposti sitä sokeutuu oman toiminnan puutteisiin ja on kykenemätön havaitsemaan kehittämiskohtia ilman ulkopuolista silmää.

Uskon, että yrittäjä on kyllä kiinnostunut kuulemaan vinkkejä siitä, harjoitetaanko yritystoimintaa verotuksellisesti optimaalisessa yritysmuodossa tai yritysrakenteessa – tai mikä on yrityksen arvo. Rahasta on kuitenkin kyse.

Pessimisti voi todeta, että viime vuoden keväällä julkistetun kyselyn mukaan vain noin puolet yrittäjistä tiesi yrityksensä arvon. Optimisti voi kuitenkin ajatella, että tässähän on oiva mahdollisuus tarjota yrittäjille tietoa ja ymmärrettäviä laskelmia.

Myös pitkän tähtäimen suunnitelmat vaikuttavat

Yrittäjän on siis hyvä tiedostaa suunnittelutarpeet ja esimerkiksi tarvittava aikajänne yrityksestä luopumista ajatellen. Luopuminen vie joka tapauksessa aikaa ja myös toimien verotuksellinen hyväksyttävyys saattaa sitä edellyttää. On eri asia toteuttaa luopuminen yksittäisenä toimena kuin toteuttaa se toimien sarjana. Esimerkiksi kokonaisjakautuminen ei välttämättä herätä nukkuvaa verokarhua. Mikäli jakautumisessa syntynyt yhtiö puretaan lyhyen ajan sisällä jakautumisesta, tämä saattaa herättää kiinnostuksen. Onko toimet tehty, jotta osakasta verotettaisiin osingon sijaan purkuvoitosta, johon sovelletaan myyntivoiton verosääntöjä?

Lokakuun 10. päivä näitä teemoja tarkastellaan Taloushallintoliiton seminaarissa ”Verosuunnittelun tehopäivä”. Lyhyen ja pidemmän tähtäimen verosuunnittelun ja sen automatisoinnin lisäksi yksi mielenkiintoisista teemoista on se, voidaanko pidemmän aikavälin verosuunnittelu tuotteistaa tilitoimistopalveluksi. Käy siis liiton verkkosivuilla katsomassa tarkempi ohjelma – ja ilmoittautumassa.

Nähdään syksyllä!

Uusimmat Artikkelit