Uusi TAL-vakuutusratkaisu: Vastuuvakuutukset varman päälle

Dito Yrityspalvelut Oy hankki äskettäin uuden TAL-vakuutusratkaisun. Kokonaisuus osoittautui sopivasti sorvatuksi ja helposti hankittavaksi.
5.12.2019 Vesa-Ville Mattila Kuva Samuli Skantsi

Kun Dito Yrityspalvelut Oy:n tilikausi elokuun lopussa vaihtui, vaihtuivat myös vanhat vakuutukset Taloushallintoliiton neuvottelemaan TAL-vakuutusratkaisuun.

– Oli aika tarkistaa ja päivittää vuodesta toiseen ennallaan pyörineiden vastuuvakuutusten kattavuus. Halusimme kokonaisuuden, joka täyttää vastuuriskien hallinnan Taloushallintoliiton edellyttämällä tavalla, sanoo toimitusjohtaja Jukka Lindfors.

Lindfors muistuttaa, että vakuutukset kattavat vain vakuutuskirjassa mainitun ja määritetyn. Sen riittävyys mitataan mahdollisessa korvaustilanteessa.

IT-pohjaista taloushallintoa

Helsinkiläinen Dito Yrityspalvelut aloitti toimintansa vuonna 1995.

– Emme ole perinteinen tilitoimisto, vaan alusta alkaen olemme tarjonneet asiakkaille IT-pohjaista taloushallintoa ja talouspäällikköpalvelua, kiteyttää toimitusjohtaja Jukka Lindfors.

– Aiemmin myimme taloushallinnon ohjelmistoja, sittemmin ensin etäpalveluja ja nyt entistä enemmän pilvipalveluja. Yleensä asiakas tekee itse osan omasta kirjanpidostaan, me puolestaan pääkirjanpidon. Lisäksi neuvomme, konsultoimme ja annamme käyttökoulutuksia.

Dito Yrityspalvelujen neljä työntekijää palvelevat noin 200 asiakasta, jotka ovat pääasiassa kaupan ja palveluiden alalta.

Asiakkaan ongelmista tilitoimistojen harmeja

Vakuutuksissa Dito Yrityspalveluille on keskeisintä huolehtia vastuu- ja varallisuusturvasta sekä oikeusturvasta.

– Tutut asiakkaamme eivät juuri kysele meiltä varallisuusvakuutuksen rajoja ja summia. Mutta monelle muulle yritykselle se on tavallista tarjouspyyntöjen yhteydessä, Lindfors toteaa.

Toisaalta taas asiakkaan ongelmista saattaa sukeutua minkä tahansa tilitoimiston harmeja.

– Jos verottaja hakee asiakasta konkurssiin, mahdollisessa oikeudenkäynnissä kirjanpitäjä on mukana viimeiseen istuntoon asti. Eikä maksukyvytöntä asiakasta voi laskuttaa kertyneistä kuluista.

Tietoturvakuutus korostuu tulevaisuudessa

TAL-vakuutusratkaisun myötä Dito Yrityspalvelut hankki ensimmäistä kertaa tietoturvavakuutuksen. Lindforsin mukaan sellaista ei aiemmin ole tarvittu, nyt IT:n ja siihen liittyvien tietosuojakysymysten kiivas kehitys täytyy ottaa huomioon.

– Eteen voi tulla arvaamattomia asioita, jotka koskevat ja askarruttavat asiakkaita ja heidän henkilöstöään. Ylipäätään IT-puolella on runsaasti rajapintoja, jotka voivat hämärtää vastuita.

Koska Dito Yrityspalvelut ei hoida asiakkaiden maksuliikennettä, eivät sen työntekijät todennäköisesti pysty tekemään rikoksia asiakkaan rahoilla. Siksi rikosvakuutusta ei nähty tarpeelliseksi. Sen sijaan Lindfors korostaa myös muiden kuin TAL-vakuutusratkaisuun sisältyvien vakuutusten tärkeyttä.

– Mieleen tulevat esimerkiksi omaisuus- ja keskeytysvakuutukset vaikkapa tulipalon tai vesivahinkojen varalta. Niidenkin tilanne, oikeellisuus ja hintataso kannattaa tarkistaa.

Kokonaisuus tarpeiden mukaan

TAL-vakuutusratkaisuun sisältyvät vakuutukset kattavat kaikki TAL2018-sopimuksessa ja sen liitteissä mainitut palvelut. Lisäksi vakuutus kattaa muun muassa liikkeenjohdon konsultoinnin, perinnän ja lainhuudot.

Vastuuvakuutus sisältää varallisuusvastuuvakuutuksen sekä toiminnanvastuuvakuutuksen. Jäsenyritys voi erikseen ostaa oikeusturvavakuutuksen, tietoturvavakuutuksen ja rikosvakuutuksen.

Tietoturvavakuutus antaa selkänojan tietosuojavahinkotilanteisiin ja jatkuvasti päivystävän tietoturvapalvelun, josta saa asiantuntija-apua. Rikosvakuutus vaikuttaa rikos- ja kavallustilanteiden jälkiselvittelyssä.

Vakuutusmeklarin asiantuntijat auttavat

TAL-vakuutusratkaisun voi ostaa Aon Finland Oy:n – Suomen suurimman vakuutusmeklarin – verkkokaupasta. Lisätietoja ja linkki sinne löytyy Taloushallintoliiton jäsensivuilta.

Aonin vastuuasiantuntijan osaaminen on TAL-vakuutusratkaisun hankkineen yrityksen käytettävissä vahinkoilmoitusten tekemisessä, vahingon korvattavuuden arvioinnissa ja korvauspäätöksen tarkistamisessa. Palvelun saa ilman erillisveloitusta tai tuntirajoitusta.

Vakuutusasiantuntija opastaa vahinkoon liittyvän materiaalin keräämisessä, neuvoo vahinkoilmoituslomakkeen täyttämisessä ja varmistaa vahingon ilmoittamisen oikeaan vakuutukseen. Hän valvoo jäsenen etua koko korvausprosessin ajan ja tarvittaessa konsultoi korvauspäätöstä koskevasta muutoksenhakuprosessista.

Laskuri helpottaa vertailua

Taloushallintoliitto on neuvotellut TAL-vakuutusratkaisulle edulliset jäsenhinnat.

Hintavertailua ja -arvion nykyiseen ratkaisuun voit tehdä lataamalla jäsensivuilta laskurin. Yrityksellesi sopivan ratkaisun hinnan saat selville Aonin verkkokaupasta.

– Laskuri osoittautui näppäräksi työkaluksi ja vakuutuksen ostaminen verkkokaupasta helpoksi, arvioi Dito Yrityspalvelut Oy:n toimitusjohtaja Jukka Lindfors.

– Omavastuuosuudesta ja vakuutusmääristä kannattaa kuitenkin keskustella asiantuntijan kanssa. Ylivakuuttaminen ei ole järkevää.

TAL-vakuutusratkaisu tuli Dito Yrityspalveluille noin neljänneksen halvemmaksi kuin yhtiön aiempi vakuutuspaketti.

EdunvalvontaUusimmat Artikkelit