Liiton uudet säännöt mahdollistavat laajemman jäsenkunnan

Turussa 31.8. pidetty liiton kevätkokous hyväksyi liiton uudet säännöt.
22.9.2020

Uusien sääntöjen mukaan liiton jäseneksi ovat tervetulleet laajemmin toimijat, jotka tuottavat taloushallintopalveluita. Aiemmin lista oli yksityiskohtaisempi ja vaatimuksena oli, että hakija tuottaa ulkoistettuja palveluita. Nykyinen ilmaisu jättää hallitukselle laajemman harkintavallan siitä, ketä voidaan jäseneksi hyväksyä.

Jäsenyysvaatimuksia toisaalta tiukennettiin ja toisaalta lievennettiin. Jäsenhakijan tulee edelleen olla vakavarainen, mutta vaatimus kahden vuoden toiminta-ajasta poistettiin. Perustapauksessa aivan perustamisesta lähtien jäseneksi ei ilman kelpo perusteluita ole mahdollista liittyä, sillä jotta se voi osoittaa vakavaraisuutensa ja tilitoimistotarkastus voidaan toteuttaa, tulee sillä olla ollut toimintaa jonkun aikaa.

KLT-tutkinnon suorittaminen ei ole enää ainoa väylä jäsenyyteen. Hakijan vastuullisella henkilöllä tulee kuitenkin olla jokin muu alalla yleisesti tunnistettu asiantuntijatutkinto, kuten esimerkiksi HT. PHT-pätevyyden omaavalla on mahdollisuus hakea palkkahallinnon palveluita tarjoava yritysjäseneksi.

Alan hyvän tavan käsitteenä hyvä tilitoimistotapa -käsite vaihtoi muutoksessa nimeä ja on nyt hyvä taloushallintopalvelualan tapa. Vanhoissa säännöissä jäsenyysvaatimuksena oli, että hakijalla tuli olla hyvät edellytykset alan hyvän tavan noudattamiseen, nyt vaatimus on kovempi: hakijan tulee sitoutua noudattamaan taloushallintopalvelualan hyvää tapaa.

Edelleen erityisistä syistä hakija voidaan hyväksyä liiton jäseneksi, vaikka jokin edellä mainituista edellytyksistä ei täyty. Jos olet kiinnostunut liiton jäsenyydestä, niin ole yhteydessä meihin:

Vt. toimitusjohtaja: Ari Lahdenkauppi, p. 050 592 9509, ari.lahdenkauppi@taloushallintoliitto.fi

Jäsenvastaava: Kati Stenman, p. 040 742 8142, kati.stenman@taloushallintoliitto.fi

EdunvalvontaUusimmat Artikkelit