Hallitse riskiä sopimuksilla – ja pysy sovitussa

3.4.2019 Eeva Lyytinen

Tilitoimiston vastuu

Mitä: Tilitoimiston vastuuta ei voi riittävästi korostaa. Vaikka vastuuta voi rajata sopimuksella, ei laajaa asiantuntijavastuuta eikä rikosoikeudellista vastuuta voi sivuttaa.

Miten: Ohjeista tarvittaessa asiakasta toimimaan hyväksyttyjen toimintatapojen mukaisesti ja mikäli hän siitä kieltäytyy, sopimusehtojen mukaisesti keskeytä toimeksianto ja tarvittaessa pura sopimus.

Tilitoimiston oma talous

Mitä: Tilitoimiston tulee saada palveluista sellainen hinta, että se pystyy kehittämään riittävässä määrin omaa toimintaansa ja maksamaan kilpailukykyistä palkkaa asiantuntijoilleen. Tilitoimistolla ei ole varaa kannattamattomiin asiakkaisiin.

Miten: Keinoja tähän on useita. Jos homma on muuten kunnossa, huolehdi, että asiakas noudattaa sovittuja prosesseja, jotta arvokas asiantuntijoittesi aika on asiakkaille arvoa tuottavassa kirjanpito- ja raportointityössä, eikä aika kulu asiakkaan metsästämiseen.

Mikäli metsästämistä kuitenkin tapahtuu:

• voit jäsenenä käyttää muistuttamiseen liiton mallipohjia
  • voiko työn tehdä joku muu kuin kokenein asiantuntija?
  • Voit hinnoitella lisätyön siten että joko asiakas alkaa toimia ajoissa tai lisätyön tekeminen on taloudellisesti järkevää.

Luotettava ja asiantunteva tilitoimisto

Mitä: Tilitoimistollasi on maine ja brändi joka tapauksessa. Halusit tai et. Kuinka vahvoja mielikuvia haluat herättää? Millaisia? Jos haluat olla luotettava ja asiantunteva ole luotettava ja asiantunteva.

Miten: Tässäkin voit valita monta lähestymistapaa. Ensimmäinen on, että olet jämpti ja toimit kuten sovittu. Jos sopimus on liian tiukka, voi asioista sopia aina uudelleen. Asiakkaat ostavat todennäköisesti huolettomuutta ja turvaa. Tarjoa niitä pysymällä omalta osaltasi siinä mistä on sovittu. Noudata aikatauluja ja huolehdi maksujen saapumisesta – siitä se lähtee.

Tilitoimiston laatuUusimmat Artikkelit